Lekce 4: Zabijáci Facebooku

  • Nejste kámoš

Tím, že nejste kámoš, nemyslím, že byste nebyli na své fanoušky dost milí a přívětiví. Tím myslím, že možná jen málo posloucháte a vnímáte, co chtějí oni, a snažíte se jim za každou cenu vnutit něco svého.

Na sociálních sítích totiž nejde jen o to, abyste za každou cenu produkovali nějaký obsah. Sociální sítě mají za úkol především socializovat - tedy bavit, podněcovat k diskusi a ke komunikaci.

Takže pokud pořád dokolečka předhazujete svým fanouškům jen samé motivační citáty a divíte se, že na to moc nereagují, zkuste to prostě trochu jinak. Buďte kámoš. Zajímejte se o své fanoušky, vnímejte, co chtějí a co je baví, a to jim nabídněte.

Moje osobní zkušenost je taková, že lidi na Facebooku si chtějí ze všeho nejvíc hrát. A čím větší blbinu jim nabídnete, tím nadšeněji budou reagovat. Někdy prostě stačí nebrat se tolik vážně.

Nenuťte jim za každou cenu vlastní moudra, a ptejte se na jejich názor. Nesnažte se je za každou cenu vzdělávat, když oni se chtějí bavit. Přizpůsobte obsah svojí fanouškovské stránky tomu, co chtějí vaši fanoušci. Protože vy jste tu pro ně, ne oni pro vás.

  • Nejste originál

Možná nestíháte vymýšlet několikrát týdně vlastní příspěvky, a tak na své fanpagi sdílíte většinou jen příspěvky jiných stránek a uživatelů - nejčastěji takových, které nějak souvisí s vaším vlastním tématem.

A troufám si hádat, že vám to moc nefrčí, mám pravdu? A víte, čím to je? Je to tím, že Facebook takové příspěvky zobrazuje jen velmi málo lidem. Facebook totiž samozřejmě pozná, že je to jen nasdílený příspěvek. Jenže on upřednostňuje originální obsah. A ten pak zobrazuje daleko ochotněji a daleko většímu množství lidí.

Dejte si tu práci, třeba si sežeňte někoho šikovného na pomoc, a nabízejte svým fanouškům kvalitní a originální příspěvky. Takové se budou lépe zobrazovat a vaši fanoušci na ně budou mnohem víc reagovat. A čím víc reakcí, tím víc je zase bude Facebook zobrazovat a tak pořád dokola. Opravdu se to vyplatí.

  • Píšete jako sekretářka

Spousta lidí má bohužel ještě pořád pocit, že s klienty je potřeba za všech okolností komunikovat seriózně a se vší úctou. Jenže Facebook je v tomhle velmi specifický prostor a připomíná ze všeho nejvíc hospodu. A tomu je potřeba přizpůsobit i komunikační styl.

Buďte sami sebou a uvolněte se. Pište jednoduše, přátelsky, nebojte se hovorového jazyka, slangových výrazů, klidně si třeba pohrajte i s emotikonky… Vždycky ale samozřejmě tak, aby vám váš klient dobře rozuměl. Snažte se zkrátka mluvit jeho jazykem, jako byste si spolu úplně v pohodě povídali na chalupě u kafe.

Buďte hraví, zábavní, veselí a neformální. To je přesně to, co lidi na Facebooku oceňují. Protože na Facebook se chodí především za zábavou.

Tipy pro lepší Facebook

Espresso tip č. 1

Zahoďte ego, oprostěte se od toho, co za každou cenu musíte fanouškům říct. Místo toho naslouchejte, diskutujte, zajímejte se o to, co je doopravdy baví a na co slyší.

Espresso tip č. 2

Výborně funguje třeba tenhle model příspěvků. Položíte jednoduchou otázku a necháte lidi, ať si hrají. 🙂 Tenhle příspěvek kdysi nasbíral stovky komentářů a desítky sdílení. Protože lidi si prostě rádi zablbnou a Facebook je pro to ideální prostředí.

Espresso tip č. 3

Skvělá ukázka uvolněného, neformálního jazyka. Fakt se nemusíte brát tak strašně vážně. Dokonce ani když se věnujete seriózním tématům. 😉

Přehled lekcí

Nejčastější chyby na webu
Nejčastější chyby na blogu
Nejčastější chyby v e-mailu
Nejčastější chyby na Facebooku
Nejčastější chyby v prodeji