Lekce 5: Zabijáci prodeje
Lekce 5: Zabijáci prodeje >
- Popis válcuje přínosy
Čím myslíte, že svého klienta víc oslovíte? Tím, že v první řadě popíšete fakta - třeba že tahle nová sušička má rozměry takové a takové, anebo tím, že se zaměříte na jednoznačné přínosy a nalákáte zákazníka třeba na to, že s touhle sušičkou už nikdy nebude muset sáhnout po žehličce…?
A všimli jste si, že většina e-shopů se nějakými přínosy vůbec nezabývá, a jenom stroze popíší základní vlastnosti a parametry výrobku?
Jasně, podstatné je rozhodně obojí - jak přínosy, tak fakta. Ale v první řadě je důležité zaujmout a naťuknout vnitřní touhy a přání cílové skupiny. Teprve poté, co se vám podaří potenciálního klienta nadchnout příslibem něčeho, po čem v skrytu duše touží, je čas naservírovat mu fakta - protože ta sušička se mu samozřejmě taky musí vejít do koupelny...
- Kreativita až na půdu
Když se řekne copywriting, spousta lidí si představí psaní vtipných, kreativních a třeskutě originálních textů. Hlavně čtenáře pobavit, používat co nejzajímavější slova, jo a hlavně slovní hříčky! Pak to lidi budou číst a sdílet, z vás se stane hvězda všech internetů a vaše produkty nebo služby se budou prodávat jedna radost.
No, tak takhle to právě vůbec nefunguje. Kreativně napsaný text ve skutečnosti prodávat vůbec nemusí. Naopak text, který funguje, může být vlastně úplně jednoduchý. V čem tedy vězí úspěch vašeho textu, když ne v neotřelém psaní?
Zapamatujte si, že copywriting znamená především dokonalé nacítění na cílovou skupinu. Správný copywriter se důkladně zamyslí nad svým typickým klientem a celý text píše na míru jemu a jeho potřebám, a hlavně jazykem, kterému bude klient dobře rozumět.
Není totiž podstatné, aby váš text byl superkreativní. Podstatné je, aby mu váš zákazník především dobře porozuměl a našel v něm pro sebe něco, co řeší jeho problém nebo naplní jeho touhu.
Zkrátka a dobře: nejdřív se naučte psát jasně, srozumitelně, úderně a na míru vaší cílovce. A až to budete mít v malíčku, můžete s klidným svědomím přejít na vyšší level a začít své texty kořenit vtípky a originálními slovními obraty.
- Kecy v kleci
Možná jste si toho všimli i vy - že většina prodejních stránek měří asi tak 3 kilometry a půl. Mám teď na mysli hlavně ty klasické prodejní stránky, které nabízejí nějaké online produkty - e-booky, vzdělávací programy apod.
Spousta lidí se mě dennodenně ptá, jestli jsou lepší krátké, nebo dlouhé prodejní stránky. Jestli funguje líp stručné a úderné copy, nebo spíš detailnější informace a hodně emocí.
Tak víte co? Nejdřív se podívejte, jakou má váš produkt cenovku. Obecně platí, že čím je produkt z pohledu cílovky levnější, tím menší bude mít klient potřebu detailně studovat všechny podrobnosti. A pokud ho zavalíte hromadou nepotřebných detailů jen proto, že „vy mu to prostě chcete všechno říct“, dost možná ho spíš otrávíte a odradíte.
Naopak čím dražší produkt, tím bude o koupi víc přemýšlet a bude si chtít produkt „osahat“ do nejmenšího detailu. Bude chtít znát všechny možné podrobnosti a bude tady na místě důkladně se zamyslet nad tím, co všechno se mu honí hlavou.
Jděte na to zkrátka se selským rozumem. Napište všechno podstatné, ale ne víc. Važte si času svého klienta a nabídněte mu opravdu jen ty informace, které jsou pro něj v danou chvíli skutečně podstatné.
Espresso tip č. 1
Sledujte, jak se dá vyhrát s emocemi a přínosy jen u prachobyčejného šampónu. Pche, a pak že to nejde. 😉
Espresso tip č. 2
Nejlíp fungují texty konkrétní, jasné a srozumitelné. Jakmile se tohle jednou naučíte, jste king a v podstatě nic víc už nepotřebujete.
Espresso tip č. 3
Jednoduchá rovnice: Levnější produkt = jednoduchý popis, méně textu. Větší investice = detailnější popis a více textu. Porovnejte si třeba naše prodejní stránky k minikurzu za 690 Kč a k online kurzu za několik tisíc.
Přehled lekcí