Jak má vypadat dobrá reference (a jak ji získat)

Víte, jaký je ten nejpádnější prodejní argument? Co lidi ze všeho nejvíc přesvědčí, že by si váš produkt určitě měli pořídit? Jsou to reference. Totiž přesněji – jsou to dobré reference. A tak si teď povíme, jak se liší pouhá reference od dobré reference a taky jak takovou dobrou referenci vůbec získat.

Reference plní jednu velmi zásadní funkci, které se anglicky říká „social proof“ a česky se to dost neohrabaně překládá jako „sociální schválení“ nebo taky „sociální důkaz“. Lidé jsou totiž tvorové společenští a přirozeně mají tendenci dělat to, co dělá většina.

Možná máte pocit, že u vás je to jinak, protože přece nejste stádní typ, ale ruku na srdce:

  • Než si koupíte novou ledničku, určitě si vyhledáváte zkušenosti a doporučení uživatelů. Zajímá vás, jestli není moc hlučná, kolik žere a jestli bude dost velká pro 4člennou rodinu.
  • Pokud chcete vyzkoušet nový přírodní krém na opalování, nejspíš taky projedete Google, abyste zjistili, jestli se za ty peníze fakt vyplatí, jestli se dobře roztírá a nedělá fleky na oblečení…

Je zkrátka úplně normální, že lidé pro svoje rozhodnutí potřebují nějaké potvrzení. Chtějí mít jistotu, že věc, za kterou se chystají zaplatit, opravdu funguje a přináší nějaké výsledky. A přesně od toho je tu dobrá reference.

Nejdřív si ukážeme, jak taková dobrá reference rozhodně NEVYPADÁ:

  • „Ahoj Pepo, děláš to fakt dobře, jen tak dál, fandím ti. Díky, Tomáš.“
  • „Kupte si Lenčinu knihu, protože je fakt dobrá. Vím, o čem mluvím.“
  • „Dobrý den, děkuji vám za zaslání vašeho e-booku. Moc se mi líbil. Je vtipný a jsou tam hezké obrázky. Mějte se hezky a ať se vám daří. Eva“

Takové reference jsou s prominutím úplně k prdu.

Proč?

4 kroky k dobré referenci

Dobrá reference totiž musí obsahovat tyto 4 důležité ingredience:

  1. Očekávání – Jaké jsem měl očekávání, než jsem produkt použil.
  2. Realita – Jak je to ve skutečnosti (samozřejmě minimálně stejné, anebo ještě mnohem lepší, než to očekávání).
  3. Konkrétní přínosy – Jak konkrétně mi produkt pomohl, čeho jsem díky němu dosáhl, o kolik víc jsem prodal nebo jak konkrétně se zlepšila moje situace.
  4. Doporučení (výzva k akci) – Velmi důležité. Dobrá reference totiž kromě toho, že produkt chválí, také radí, aby si jej čtenář určitě pořídil taky.

Dobrá reference by navíc měla splňovat tato 4 K:

  • Krátká,
  • Konkrétní,
  • Kladná,
  • Kořeněná emocemi.

Nezapomeňte na fotku, celé jméno, pozici, případně web. To dodá referenci na autenticitě a nebude to vypadat, že jste si ji celou vycucali z prstu.

Chcete příklad? Tady je. (Pro lepší čitelnost na obrázek klikněte.)

Jak takovou referenci získat?

Ještě vám asi vrtá hlavou, jak a kde takovou referenci vzít. Vy už teď samozřejmě víte, jak se má napsat, ale vaši klienti o tom nejspíš nemají ani páru…

Víte co? Prostě jim to řekněte!

Normálně aktivně požádejte své spokojené klienty o referenci. Nečekejte, až vám ji někdo napíše sám. Jednoduše svým klientům napište, poproste je o napsání reference a rovnou k tomu i přiložte návod, jak na to.

Prostě jim sepište ty čtyři body, o kterých jsme si před chvílí říkali:

  • očekávání
  • realita
  • konkrétní přínosy
  • doporučení

Poproste je o fotku a „podpis“ – jak by si přáli být pod referencí uvedení, a je to.

Anebo ještě jinak: Úplně nejjednodušší bude, když jim prostě pošlete odkaz na tenhle článek. Uvidíte, že budou ještě rádi, a referenci vám napíšou s radostí a s chutí.

Na konec ještě jedna důležitá věc: Reference by měla působit jako přátelské doporučení, ne jako text, který vypadl z automatu na reklamu. 😉 I u reference platí, že by měla vyznívat přirozeně, jako byste se zákazníkem přátelsky klábosili u kávy.

Jakou nejlepší referenci jste kdy dostali vy? Napište nám o tom do komentářů pod článkem!

Hodilo by se vám ještě více inspirace a příkladů? Mrkněte na naše reference. Máme jich hromadu a jsou opravdu různorodé.
Najdete je na této stránce. >>>

Copykiller – prodávejte textem®

Podnikáte a píšete si prodejní texty sami?

Přihlaste se do online kurzu Copykiller a začněte psát texty, které mají hlavu, patu, a hlavně prodejní výsledky.


Lucie Koubek

Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro detail i rázný humor. Autorka online kurzu Copykiller – prodávejte textem® a dalších vzdělávacích programů.

"Učím podnikatele a malé firmy psát prodejní texty v souladu s jejich osobními hodnotami i s principy moderního marketingu." Více o Lucii se dozvíte tady.
Komentáře