Ať si říká kdo chce co chce, e-mail marketing je stále jeden z nejúčinnějších způsobů, jakým oslovit vaše zákazníky. Pokud v něm ovšem nesekáte jednu chybu za druhou. A teď opravdu nemám na mysli jenom ty pravopisné. Určitě chcete, aby zákazníci vaše e-maily četli a aby se na ně třeba i těšili. Ukážu vám, na jaká nejčastější e-mailová faux pas si máte dát pozor.
Nezdržujte lidi zbytečnými nepodstatnými okolnostmi a šílenými větnými obraty. E-mail nepíšete proto, abyste dostali Pulitzerovu cenu, ale proto, že chcete doručit informaci svým partnerům nebo zákazníkům. Čím konkrétnější a věcnější budete, tím lépe. Nabídněte fakta a vyhněte se slovní vatě. Tečka.
Píšete prodejní e-mail? “A bývali byste jej s Vaším prominutím nechtěli mít špatně?” Tak zapomeňte na podmiňovací způsob a všechno kéž by a kdyby. Přestaňte se omlouvat, nepište slova v záporném tvaru, ale komunikujte s jistotou a úderností. Žádný váhavý e-mail ještě nikdy nic neprodal.
A vyzvěte lidi k akci:
Lepší, že? 😉
A je to tady. Další kámen úrazu. Jen velmi malé procento e-mailů je napsáno skutečně správně. Dejte si tu práci a aspoň si to po sobě pořádně přečtěte. E-mail plný jazykových nedokonalostí má hned několik jednoznačných nevýhod:
1. Nepůsobí důvěryhodně, protože budí dojem, že jste nedokončili ani základní školu.
2. Komplikuje čtení a porozumění textu. Text s jazykovými chybami dá zkrátka čtenářům mnohem víc zabrat a musí u něj mnohem víc přemýšlet.
3. Napovídá, že vám na čtenáři nezáleží, anebo že ho podceňujete. (Těžko říct, co z toho je horší).
Tady se rozhoduje o tom, jestli si lidé váš e-mail přečtou, nebo ne. Předmět musí vzbudit zvědavost a dát lidem důvod na zprávu kliknout. Dejte proto pozor, abyste hned neprozradili úplně vše, ale zároveň aby váš předmět byl opravdu srozumitelný. „Všechno souvisí se vším“ čtenářům opravdu neprozradí, že v e-mailu najdou informace, které je zajímají.
Znáte: “Obracíme se na Vás ve věci poskytnutí výhodné nabídky pro naše věrné zákazníky.” Tohle je pořádný nefalšovaný úřednický peklo. Jestli máte ve svém e-mailu větu, kterou jste už tisíckrát viděli někde jinde, je na čase se zamyslet, jestli to někoho bude bavit číst.
Nevyjadřujte se ani jako latinský slovník. Prostě to lidem napište tak, jako byste jim to měli říct osobně. Zapojte emoce, příběh a autentičnost.
Říkám to nerada, ale vy nikoho nezajímáte. Všichni řeší jen své vlastní problémy a to, co chtějí oni sami. Nepište proto lidem to, co jste dokázali a co chcete vy, ale jaký problém si oni mohou díky vám vyřešit. Orientace na klienta je prioritou nejen v e-mailové komunikaci.
“Nejčastěji se lidé nevědomě dopouštějí porušení anti-spamových pravidel,” říká k tématu profík na e-mailing Jirka Svoboda. “To znamená špatný poměr textu a obrázků, který by měl být 70/30, používání CAPS LOCKU, sprostých slov a podobně.” Pokud systém shledá, že jste tato pravidla porušili, skončí váš e-mail ve spamu. A to nechcete.
Pošlete si e-mail nejdřív na vlastní soukromé adresy, nejlépe u více poskytovatelů (Gmail, Seznam, Outlook), a zkontrolujte, jestli se všude zobrazuje správně (i na mobilu) a fungují všechny odkazy. Ať si své klienty zbytečně nenaštvete a z odběru se vám neodhlásí.
Email, neboli smalt, je nátěrová hmota, která vytváří lesklý povlak. Například na porcelánu, špercích, kovové vaně nebo na českých korunovačních klenotech.
E-mail je elektronická pošta.
Nepleťte si to.
Co vám dává při psaní e-mailů nejvíc zabrat? Svěřte se nám s tím do komentářů!