Typické chyby v e-mailech, které odradí vaše zákazníky

Ať si říká kdo chce co chce, e-mail marketing je stále jeden z nejúčinnějších způsobů, jakým oslovit vaše zákazníky. Pokud v něm ovšem nesekáte jednu chybu za druhou. A teď opravdu nemám na mysli jenom ty pravopisné. Určitě chcete, aby zákazníci vaše e-maily četli a aby se na ně třeba i těšili. Ukážu vám, na jaká nejčastější e-mailová faux pas si máte dát pozor.

Píšete zdlouhavé elaboráty

Nezdržujte lidi zbytečnými nepodstatnými okolnostmi  a šílenými větnými obraty. E-mail nepíšete proto, abyste dostali Pulitzerovu cenu, ale proto, že chcete doručit informaci svým partnerům nebo zákazníkům. Čím konkrétnější a věcnější budete, tím lépe. Nabídněte fakta a vyhněte se slovní vatě. Tečka.

Vyjadřujete nedostatek sebedůvěry

Píšete prodejní e-mail? “A bývali byste jej s Vaším prominutím nechtěli mít špatně?” Tak zapomeňte na podmiňovací způsob a všechno kéž by a kdyby. Přestaňte se omlouvat, nepište slova v záporném tvaru, ale komunikujte s jistotou a úderností. Žádný váhavý e-mail ještě nikdy nic neprodal.

A vyzvěte lidi k akci:

  • Přečtěte si tento článek.
  • Objednejte si konzultaci.
  • Navrhněte termín schůzky.
  • Vyřešte své problémy jednou provždy.
  • Klikněte sem a spaste svůj život. 🙂

Lepší, že? 😉

Děláte pravopisné a gramatické chyby

A je to tady. Další kámen úrazu. Jen velmi malé procento e-mailů je napsáno skutečně správně. Dejte si tu práci a aspoň si to po sobě pořádně přečtěte. E-mail plný jazykových nedokonalostí má hned několik jednoznačných nevýhod:

1. Nepůsobí důvěryhodně, protože budí dojem, že jste nedokončili ani základní školu.

2. Komplikuje čtení a porozumění textu. Text s jazykovými chybami dá zkrátka čtenářům mnohem víc zabrat a musí u něj mnohem víc přemýšlet.

3. Napovídá, že vám na čtenáři nezáleží, anebo že ho podceňujete. (Těžko říct, co z toho je horší).

Předmět nevzbuzuje zájem a zvědavost

Tady se rozhoduje o tom, jestli si lidé váš e-mail přečtou, nebo ne. Předmět musí vzbudit zvědavost a dát lidem důvod na zprávu kliknout. Dejte proto pozor, abyste hned neprozradili úplně vše, ale zároveň aby váš předmět byl opravdu srozumitelný. „Všechno souvisí se vším“ čtenářům opravdu neprozradí, že v e-mailu najdou informace, které je zajímají.

Používáte klišé a strnulý jazyk

Znáte: “Obracíme se na Vás ve věci poskytnutí výhodné nabídky pro naše věrné zákazníky.” Tohle je pořádný nefalšovaný úřednický peklo. Jestli máte ve svém e-mailu větu, kterou jste už tisíckrát viděli někde jinde, je na čase se zamyslet, jestli to někoho bude bavit číst.

Nevyjadřujte se ani jako latinský slovník. Prostě to lidem napište tak, jako byste jim to měli říct osobně. Zapojte emoce, příběh a autentičnost.

Myslíte na sebe a neřešíte klientovy problémy

Říkám to nerada, ale vy nikoho nezajímáte. Všichni řeší jen své vlastní problémy a to, co chtějí oni sami. Nepište proto lidem to, co jste dokázali a co chcete vy, ale jaký problém si oni mohou díky vám vyřešit. Orientace na klienta je prioritou nejen v e-mailové komunikaci.

Posíláte spamy (a možná o tom nevíte)

“Nejčastěji se lidé nevědomě dopouštějí porušení anti-spamových pravidel,” říká k tématu profík na e-mailing Jirka Svoboda. “To znamená špatný poměr textu a obrázků, který by měl být 70/30, používání CAPS LOCKU, sprostých slov a podobně.” Pokud systém shledá, že jste tato pravidla porušili, skončí váš e-mail ve spamu. A to nechcete.

Zapomenete si e-mail otestovat

Pošlete si e-mail nejdřív na vlastní soukromé adresy, nejlépe u více poskytovatelů (Gmail, Seznam, Outlook), a zkontrolujte, jestli se všude zobrazuje správně (i na mobilu) a fungují všechny odkazy. Ať si své klienty zbytečně nenaštvete a z odběru se vám neodhlásí.

Bonus na konec:

E-mail vs. email

Email, neboli smalt, je nátěrová hmota, která vytváří lesklý povlak. Například na porcelánu, špercích, kovové vaně nebo na českých korunovačních klenotech.

E-mail je elektronická pošta.

Nepleťte si to.

Co vám dává při psaní e-mailů nejvíc zabrat? Svěřte se nám s tím do komentářů!

Copykiller – prodávejte textem®

Podnikáte a píšete si prodejní texty sami?

Přihlaste se do online kurzu Copykiller a začněte psát texty, které mají hlavu, patu, a hlavně prodejní výsledky.


Lucie Koubek

Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro detail i rázný humor. Autorka online kurzu Copykiller – prodávejte textem® a dalších vzdělávacích programů.

"Učím podnikatele a malé firmy psát prodejní texty v souladu s jejich osobními hodnotami i s principy moderního marketingu." Více o Lucii se dozvíte tady.
Komentáře