Cesty do hlubin zákazníkovy duše za posledních 20 let

Jana Žouželková je úspěšná česká podnikatelka. Patří k první porevoluční generaci, která se v devadesátých letech rozhodla bez jakýchkoli zkušeností rozjet vlastní byznys.

Jak vnímá proměny trendů v marketingu? Jak se za tu dobu změnily reklamní texty a co je potřeba mít na paměti, pokud nechcete, aby vám v propagaci vašeho byznysu ujel vlak? Přečtěte si náš dnešní rozhovor.

Jano, jak a v čem se podle Vás obecně změnil marketing a jeho metody za posledních 20 let?

Změnil se hrozně moc. Obrovský rozdíl je především v informacích. Když jsem začínala, vlastně tu nikdo pořádně netušil, jak to vůbec dělat, studijní materiály k reklamě a marketingu až na pár výjimek prakticky neexistovaly. Veškeré posuny a zkušenosti jsme tak získávali za běhu metodou pokus–omyl.

Obecně jsme před nástupem internetu byli nejdříve odkázáni na publikování tiskových reklam v novinách a napjaté čekání v kanceláři, jestli se na ně nějaký potenciální klient “chytne” a sám zavolá. ☺ Pak nastalo období obchodních zástupců, kteří za zákazníkem už jezdili osobně. Tahle pozice bývala obrovsky ceněná a ve firmě skoro taky nejlépe hodnocená. Následovala éra mobilních telefonů, kdy už jsme mohli opustit kancelář a vlastně být se zákazníkem ve spojení odkudkoliv.

Definitivní zlom ale přišel až s internetem. Ten určitě hodně věcí ulehčil, ale zase přinesl jiný problém. Zkrátka najednou začalo těch možností a příležitostí být zase až moc. Vše se dnes rychle mění, zastarává a myslím si, že informací je ze všech stran tolik, že vůči nim začínáme být mnohdy tak imunní, že nakonec radši neděláme nic.

Co tyto změny pro Vaše podnikání znamenaly? Co jste musela začít dělat jinak a jaké to s sebou přineslo nové výzvy?

Asi jako všichni podnikatelé jsem musela zainvestovat nemalé peníze do instalace webu a jeho neustálého aktualizování podle současných trendů a potřeb klientů. Ti jsou pochopitelně stále náročnější, chtějí kvalitnější design stránek, propracovanější obsah, lepší fotky. Teď je třeba hodně v módě natáčení videí, což je pro mě osobně vždycky hrozný zážitek. ☺

Na internet navíc může vlastně kdokoli napsat cokoli, včetně veřejné kritiky. Na to moje generace nebývala zvyklá. Já sama, než jsem si některé komentáře přestala brát osobně, jsem se s tímhle ze začátku vyrovnávala dost těžce.

Výzvou byl vlastně každý další pokrok, každý kontakt se zákazníkem. Třeba napsat newsletter tak, aby měl hlavu a patu. Je to o neustálém bádání a nových nápadech.

Jak vnímáte proměnu marketingových textů a komunikace se zákazníky? Jak se psalo a co fungovalo tehdy a dnes?

Zaujmout nějak textem je dnes několikanásobně těžší, což je dáno hlavně obrovskou konkurencí. Musíte se prostě nějak odlišit, napsat to jinak.

Dnešní marketingové texty hodně pracují s emocemi, což se před 20 lety vůbec neřešilo. Aby vás tehdejší klient vzal na vědomí, vlastně stačil jen technický popis zboží. Řada firem tak pracuje doteď, jenže dnes jich je 50krát víc… Proto, abyste zákazníka v dnešní době zaujali, mu musíte být blíže než ti ostatní. Mně se nejlépe osvědčilo hovořit řečí mojí cílovky tak, aby mi co nejvíce porozuměla.

Zároveň ale z vašich materiálů, třeba z newsletteru, musí pořád čišet, že naprosto víte, o čem píšete. Musíte se už tedy soustředit nejen na to, aby ten text měl precizní technické parametry, ale také mu dodat patřičný šmrnc. A to už je pořádná dřina!

Jakou největší výzvu jste za dobu Vašeho podnikání musela překonat?

Musela jsem se stoprocentně naučit věřit v sebe a ve vlastní produkty. Pamatuji si třeba, jak nám nainstalovali program, díky kterému se lidé mohli odhlašovat z odběru našich informačních mailů. Vidět to množství odběratelů, kteří toho využili, pro mě bylo hodně těžké a bolestivé, protože jsem měla pocit, že mě nemají rádi. Pak mi ale došlo, že mojí osobou tohle nemá nic společného, těm lidem se prostě v tu chvíli jenom asi nehodil můj produkt.

Právě setřást ze sebe vnitřní negativní emoce z odmítnutí je pro další rozvoj a posun to nejdůležitější. Potom už dojdete do fáze, kdy si to celé začnete užívat. Marketing totiž není jen o prodávání zboží. Jde i o to, že jako lidi rostete a pořád se učíte něco nového.

Mnoho našich klientů také už podniká dlouhou dobu, ale s moderním online marketingem pořád dost bojuje. Čím by podle vás měli začít? Co by jim mohlo pomoct?

Díky tomu, že dnes existuje tolik možností, jde už v podstatě jen o jejich selektování. Je prostě bláhové zkoušet být všude. Facebook, Instagram, Twitter a další… Je toho moc a obsáhnout všechno tak, aby to nenadělalo víc škody než užitku, není žádná legrace. Zkrátka si vyberte jeden hlavní kanál, na kterém budete svoji firmu propagovat. Jde o to, soustředit se jen na malou část, samozřejmě podle toho, co nejvíce používá vaše cílovka. A tomu dejte veškeré úsilí.

Nestyďte se na tvorbu takové strategie spolupracovat s odborníky. Mně osobně moc pomohl právě Copykiller, který jsem po řadě zklamání osobně brala jako poslední šanci, kterou někomu dávám. Byla jsem ale nadšená. Konečně někdo dal tomu našemu chaosu řád a systém. Po půl roce, co s Lucií a Dušanem spolupracuju, jsem udělala více změn, než jsem měla původně v plánu. Jsem spokojená, a to už je u mě co říct!

Chtěla byste našim čtenářům ještě něco vzkázat?

Nebojte se a jděte do toho! Pokud marketing správně uchopíte, přestane to být stres a postupně se pro vás stane hlavně celoživotní inspirací a zábavou.


Mgr. Jana Žouželková

Majitelka vydavatelství učebních pomůcek NovaDida, spol. s r. o. Olomouc. Původním povoláním učitelka matematiky a fyziky. První učební pomůcku pro školy napsala společně s kamarádkou v roce 1996. Jmenovala se DIDA I a naprosto jí změnila představy o budoucím životě. Její nakladatelství je dnes stabilním dodavatelem původních českých didaktických pomůcek pro mateřské, základní a střední školy. Více na webových stránkách www.novadida.cz.

 

Komentáře