Jeden jediný řádek do značné míry rozhoduje o tom, jestli si příjemce rozklikne váš e-mail, nebo ne. Umět napsat lákavý předmět je pro úspěšný e-mail marketing nutnost – a právě to se dneska naučíme.
Teď možná doufáte, že vám řeknu návod, jak napsat předmět, který zaujme úplně všechny. Tak to vás na úvod trochu zklamu – univerzální rada typu „dělejte tohle a bude vám to fungovat“ neexistuje. Na prvním místě je opět klient. Jak jinak.
Zase se tedy zamyslíme nad svou cílovou skupinou. Co si chce číst? Co ji zajímá? O čem se chce dozvědět víc? S odpověďmi na tyhle otázky pak budeme pracovat.
Minule jsme si pověděli, jak pečovat o kontakty, které máte v databázi, a budovat vztah s klienty. To je základ pro to, aby lidi otevírali vaše e-maily, a bez toho vám ani ty nejlákavější předměty nepomůžou. Teď tedy budeme předpokládat, že o své kontakty pečujete správně a jejich důvěra ve vás nezná mezí. 🙂 Pak ke zvýšení pravděpodobnosti, že příjemci váš e-mail skutečně otevřou, stačí, když v předmětu použijete jeden z následujících prvků.
Zvědavost hýbe světem skoro tak silně jako sexuální pudy. Navnaďte čtenáře, naznačte, že bez toho, co přijde dál, se nemá šanci obejít, a – nedořekněte.
Otevřete nějakou otázku, která příjemci nedá spát. Pokud v předmětu použijete cokoli, co vzbudí zájem příjemce, je pravděpodobnost, že e-mail otevře, velmi vysoká.
Aktuální zpráva z oboru, který je pro příjemce důležitý. Lidi jsou rádi v obraze a rádi se nechají nalákat na něco, o čem ještě neslyšeli.
Nakousněte nějaký příběh, který bude s příjemci rezonovat. Lidi příběhy milují. A nejvíc takové, ve kterých vidí sami sebe.
Časové omezení, nabídka limitovaná počtem kusů – to vše vyvolává v příjemci obavu, že přijde o něco, co chce, a to ho nutí poměrně svižně jednat.
Pokud je e-mail je součástí nějakého většího celku (série), v předmětu to naznačte. Lidé zatouží dozvědět se, o čem je tento díl, případně co jim minule uteklo.
Vaše odběratele zajímají určitě i e-maily osobnějšího rázu, zejména máte-li s nimi vybudovaný užší vztah.
Celkem dobře může zafungovat i předmět, ve kterém zmíníte nějakou významnou osobnost pro váš obor, někoho, koho vaši odběratelé znají a uznávají.
Cokoli, co příjemci naznačí, že mu možná hrozí nějaká nepříjemnost. S tímto typem předmětů to ale určitě nepřehánějte, jinak ten „lekací“ efekt rychle pomine a lidi to vaše věčné vyhrožování přestane bavit.
Teď se ještě mrkneme na některá základní pravidla a principy, kterých je fajn se držet. Je to vyzkoušené – opravdu fungují.
Na sáhodlouhé předměty nikdo není zvědavý a než to přečte, radši to úplně přeskočí. Navíc různá zařízení a různé e-mailové schránky zobrazují různý počet znaků – a může se tak stát, že se dlouhý předmět ani nezobrazí celý.
Otázky v předmětu mívají dost slušný efekt. A vůbec nejlepší jsou ty, které obsahují slovíčko JAK:
Číslice v předmětu prostě a jednoduše upoutá pozornost.
Konkrétní výsledek v předmětu e-mailu zaboduje vždycky, protože vzbudí zvědavost: „To chci teda vědět, jak to udělal!“ Nenabízejte produkty, ale jejich přínosy:
Nesnažte se do předmětu napsat všechno. Zaměřte se na jeden produkt, jednu zprávu, jeden přínos.
Váš předmět musí převálcovat desítky předmětů, které denně usilují o pozornost příjemce. E-mailem s předmětem „Výhodná nabídka“ rozhodně neoslníte, protože takových bude mít adresát ve schránce jen za dnešek několik.
Pokud prostě nemáte nápad, vsaďte na jednoduché, stručné a maximálně konkrétní sdělení. Když se do slovních hříček moc zamotáte, klíčové sdělení e-mailu zůstane neodhaleno.
Nelovte čtenáře na falešné sdělení typu „Jen dnes sleva 80 %“, pokud v e-mailu jen informujete o tom, že jste po dvou měsících napsali nový článek na blog. Obsah e-mailu má skutečně splňovat to, co v předmětu naslibujete. Jinak si podřezáváte svou vlastní větev a přijdete o těžce vybudovanou důvěru.
Asi budete chvíli zjišťovat, co zabere právě na tu vaši cílovku. Můžete zkusit i A/B testování: půlce databáze pošlete verzi A, druhé půlce verzi B. Otestujte si tak třeba dva různé předměty e-mailu a měřte, který bude mít větší otevíranost.
Jak kdysi řekl Edison:
Vynalezl jsem 1 000 způsobů, jak nevyrobit žárovku.
Se zjišťováním toho, co v e-mail marketingu funguje, je to hodně podobné. 😉
S jakým předmětem e-mailu jste zaznamenali největší úspěch? Inspirujte ostatní v komentářích!