7 zásad psaní prodejních textů

Texty na webu jsou vlastně obchodníci, kteří nikdy nespí. Jak úspěšní budou v přesvědčování vašich zákazníků? To záleží jen na tom, jak skvěle je napíšete. Shrnuli jsme pro vás 7 zásad, díky kterým vaše konverze vystřelí hned o několik procent výš.

1. Poznejte dobře svou cílovku

Ještě než se vůbec pustíte do psaní, udělejte si jasno v tom, pro koho vlastně píšete, komu jsou vaše texty určené.

Pokud o své cílovce víte maximálně to, že jde o ženy od 25 do 35 let, tak s tím to asi moc nevytrhnete. Podávejte se na ty své dámy trochu detailněji: Jiným tónem s nimi budete komunikovat, pokud píšete pro o maminky na mateřské, a jiný styl zvolíte, pokud jde o ženy-cestovatelky.

Udělejte si mezi svými zákazníky průzkum a na jeho základě sestavte fiktivní persony, abyste si je dokázali živě představit. Kromě pohlaví a věku pátrejte po vzdělání, zájmech, povolání i velikosti obce či města, kde žijí. Ale hlavně po tom, co se jim v souvislosti s vaším produktem honí hlavou, co potřebují, po čem touží, co by chtěli změnit a jakým jazykem mluví.

2. Řešte zákazníkův problém

Vaše texty musí lidi okamžitě zaujmout a vyvolat v nich zájem dozvědět se o tom, co nabízíte, více. Zaměřte se na problém, který zákazníkovi svými produkty nebo službami vyřešíte. Pokud máte důkaz, ukažte ho (může to být třeba video, fotka, recenze, certifikát…).

Sem rozhodně patří také to, čemu v marketingové hantýrce říkáme USP (unique selling proposition) = jedinečný prodejní argument. Je součástí vaší nabídky něco, co konkurence nemá? Nabízíte nějaký unikátní přístup k zákazníkovi? V čem jste jiní a lepší než vaše konkurence? Vyzdvihněte tento fakt nad všechny ostatní.

Jeden příklad z našeho vlastního rybníčku (info k živému VIP workshopu):

 

3. Pište konkrétně, jasně a pochopitelně

Čas, který lidé stráví na webu, se počítá na vteřiny. Odpusťte si proto veškerou omáčku a slovní vatu a jděte rovnou k věci. Jasně, stručně, srozumitelně. Nepokoušejte se za každou cenu o žádné duchaplné metafory a neskrývejte význam mezi řádky. Pokud váš obor překypuje složitými cizími termíny, přemýšlejte, jestli se to s ohledem na zákazníka nedá vyjádřit jednodušeji.

“Zateplíme vám dům,” zní rozhodně lépe než: “Nabízíme vám komplexní řešení realizace tepelných izolací.”

4. Vyvolejte emoce

Lidé se nikdy nechovají tak, jak byste předpokládali. Co mě už to stálo zlomených iluzí! 🙂 Lidé se totiž zdaleka neřídí jen podle logiky (i když vám samozřejmě budou tvrdit opak), ale v jejich rozhodování hrají neopomenutelnou roli také emoce. Emoce jsou klíčovou ingrediencí pro to, aby vaše texty dokázaly prodávat. Projděte si opět detailně svou analýzu cílové skupiny a přemýšlejte, co tento typ lidí chytne za srdce. Pořád ale mějte na paměti svou cílovou skupinu a držte se takového stylu, na který bude slyšet, a jazyka, kterému bude dobře rozumět.

5. Nezapomeňte na klíčová slova

Při psaní textů je samozřejmě fajn pamatovat i na SEO, ať je váš web úspěšný také ve vyhledávání. Jen to prosím pěkně nepřežeňte. Stačí pár klíčových slov, která klidně můžete i skloňovat. Zkrátka ať jsou vaše texty pořád především pro lidi a  nepůsobí křečovitě.

6. Sexy vohoz

U prodejních textů na webu je vedle obsahu překvapivě důležitá i jejich forma. Jasně, že obsah je ve finálně to podstatné, ale ze všeho nejdřív si to někdo musí chtít přečíst. Základní pravidla:

  • Nepište dlouhé bloky textu, raději vše rozdělte do krátkých odstavců.
  • Používejte nadpisy a podnadpisy.
  • Volte čitelný font, vhodnou velikost písma a přehledné řádkování.
  • Pokud má být text dobře čitelný, musí být vůči podkladu dostatečně kontrastní (pozor zejména na fotky na pozadí).

Text musí být zkrátka na první pohled dobře čitelný, jinak ho nikdo louskat nebude, i kdybyste v něm slibovali třeba modré z nebe.

7. Vyzvěte zákazníky k akci

Pokud se vám podařilo návštěvníka webu zaujmout a vyvolat touhu, je na čase sklidit plody a vyzvat ho k činu. Dejte na konec textu (anebo třeba  i doprostřed, pokud to tak dává dobrý smysl) dobře viditelnou výzvu k akci. Použijte kontrastní tlačítko a jednoznačný, srozumitelný text, který mluví přímo k zákazníkovi: “Chci se přihlásit” nebo “Koupit ihned”.


A určitě nezapomeňte omrknout e-book Prodejní stránka ve 14 krocích. Psaní prodejní stránky vám s ním zabere zlomek času a váš text bude mít hlavu, patu, a hlavně prodejní výsledky. Více info si přečtěte tady. >>>

Lucie Koubek
Textem posedlá copywriterka, písmenková závislačka s vášní pro online marketing. Učím texty mluvit jazykem internetu tak, aby zaujaly a proměňovaly své čtenáře v platící klienty.

Autorka e-booku Manuál úspěšného blogera a online programu Copykiller – prodávejte textem.

Více o Lucii se dočtete tady.
Komentáře