Proč vám Máňa s Frantou nedají zpětnou vazbu na web

Trochu jste překopali texty na webu, docela dost jste si s tím vyhráli… Teď byste ale potřebovali nějak zjistit, jestli i vašim klientům to bude připadat tak super cool jako vám, když už jste si dali tu práci. Jasně že to budete všechno postupně měřit, ale teď byste rádi dostali okamžitou zpětnou vazbu, jestli se to dobře čte, jestli se na stránce dá vůbec vyznat a jestli to zkrátka celé dává dohromady nějaký smysl.

Co uděláte? 

Nechte mě hádat:

  1. Poprosíte o feedback manžela, manželku, případně jiného rodinného příslušníka
  2. Posadíte k tomu kamaráda nebo kamarádku
  3. Zeptáte se na názor přímo vašich klientů

Nenechte se mýlit, C v tomto případě není správně, a za chviličku vám řeknu proč. Máňa s Frantou vám tedy možná nějakou tu zpětnou vazbu dají, ale sami si po přečtení tohoto článku odpovězte na otázku, jak moc bude takový feedback relevantní a užitečný.

Rodina je největší zlo

Klid, pořád se bavíme jen o psaní na web. Když totiž předložíte své veledílo k posouzení někomu, kdo vás bezmezně miluje, v 90% případů nastává jedna z následujících možností:

a) Jsou k vám příliš shovívaví a chtějí vám udělat radost 

Takže i kdyby je náhodou napadlo něco, co by se dalo vylepšit, co jim není jasné, nebo co jim nepřipadá tak úplně TOP, neřeknou vám to. Pochválí vás, protože “oni by nikdy nic takového nevymysleli” a “Janičko, ty jsi teda stejně dobrá, že jsi se do toho pustila, to já bych nikdy nezvládla.”

b) Jsou k vám v dobré víře a ve snaze pomoci bezohledně kritičtí

Zkrátka se zaměří na všechno, co by šlo zkritizovat, ať to má nějakou souvislost se srozumitelností, s texty a uživatelskou přívětivostí, nebo nemá.
“No já nevím, možná bys na těch fotkách nemusela být tak zmalovaná?”
“Tenhle nadpis bych posunul o kousíček doprava a menu se dává spíš doleva, ne?”

Kamarád taky rád “dobře” poradí

Tady by se snad dal očekávat o něco zdravější poměr empatie a upřímnosti, ale v zásadě můžete předpokládat podobný scénář jako u předcházejícího bodu.

Buď nad vaší prací budou obdivně vzdychat, nebo hledat za každou cenu něco, aby to nevypadalo, že tomu nerozumí.

Každopádně pro obě výše zmíněné kategorie ještě nezaznělo to ze všeho nejpodstatnější:

Ani rodina, ani kamarádi většinou nejsou vaši klienti, ale hlavně to nejsou markeťáci.

(A pokud jsou to markeťáci, tak máte převeliké štěstí a výše zmíněné body na vás neplatí. :))

Oni vám sice dají “nějakou” zpětnou vazbu, ale za předpokladu, že se neumí 100% nacítit na vašeho klienta a že neznají zásady správného webcopy (psaní textů na web), nikdy vám nemůžou dát relevantní tipy, co zlepšit a co nechat tak.

No takže je to jasný, zeptáme se přímo zákazníků, a máme vyhráno!

Zadržte. 

To je právě to CÉ, které tentokrát není tak docela správně.

Klienti a zákazníci?

Klienti a zákazníci vám určitě dají tu nejlepší zpětnou vazbu svým chováním. Tím, jak se na webu pohybují, kde váhají, v kterém místě odcházejí… Ale to je právě záležitostí dlouhodobého měření, o kterém už tu byla řeč a které chce prostě trochu čas.

Zamyslete se ale nad tím, co se stane, když si vezmete vzorek svých zákazníků a položíte jim otázku “Jak se vám líbí můj nový web? Zlepšili byste něco?”

A teď pozor – co se stane? 

Začnou nad tím PŘEMÝŠLET.

To znamená, že se v hlavě přepnou do úplně jiného rozpoložení, než v jakém se ve skutečnosti váš zákazník či návštěvník nachází během brouzdání po vašem webu a během nákupního procesu.

Jakmile totiž začne váš zákazník přemýšlet, co je na webu dobře a co špatně, v tu chvíli už to není váš zákazník. Váš skutečný zákazník se totiž u vás na webu takhle nechová.


A tím se fakticky dostává na úroveň dříve zmíněných kategorií. Protože stejně jako vaše rodina a vaši kámoši tomu nejspíš prd rozumí. (A bohužel k tomu nejspíš bude mít potřebu za každou cenu něco říct.)

Tak kde hernajs vzít kvalitní zpětnou vazbu?

Zbývá jediné – zeptejte se schopného markeťáka nebo profesionálního copywritera. Pokud takového máte v rodině nebo mezi přáteli, gratuluju. Jen profík se totiž opravdu dokáže nacítit na vaši cílovou skupinu a pomůže vám spatřit váš web a vaše texty očima vašeho reálného zákazníka.

  • Ukáže vám, co vám na webu chybí a co tam máte naopak úplně zbytečně. (Dobrá zpráva: Toho druhého bývá zpravidla mnohonásobně víc.) 
  • Názorně vám bude demonstrovat, co se honí hlavou vašeho klienta, kde váhá, co nechápe, kde se cítí ztracený. 
  • Vyhmátne místa, odkud vám pravděpodobně odchází nejvíc zákazníků.
  • Pomůže vám taky odhalit, kde vaše texty nepůsobí tak přátelsky či přesvědčivě, jak byste si přáli, a dá vám konkrétní tipy a doporučení, jak to napsat jinak a lépe.

Zpětná vazba od vašich zákazníků samozřejmě JE důležitá. Naslouchejte jim, pokud se jim něco nelíbí, něčemu nerozumí nebo se na vašem webu neumí zorientovat. Nechte své zákazníky svůj web otestovat a sledujte, jak se tam chovají, kde se zaseknou, s čím si neví rady. Ale už jim nikdy nepokládejte otázku „co byste na mém webu zlepšili“.

Copykiller – prodávejte textem®

Podnikáte a píšete si prodejní texty sami?

Přihlaste se do online kurzu Copykiller a začněte psát texty, které mají hlavu, patu, a hlavně prodejní výsledky.


Lucie Koubek

Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro detail i rázný humor. Autorka online kurzu Copykiller – prodávejte textem® a dalších vzdělávacích programů.

"Učím podnikatele a malé firmy psát prodejní texty v souladu s jejich osobními hodnotami i s principy moderního marketingu." Více o Lucii se dozvíte tady.
Komentáře