Dá se psaní naučit?

A může se to naučit i někdo, pro koho byl sloh ve škole málem sprosté slovo a kdo v životě nenapsal víc než nákupní seznam?

Myslete si, co chcete, já tvrdím, že to jde. A nemusíte mít vůbec žádný extra talent, a nevadí ani to, že čeština nikdy nefigurovala na seznamu vašich přátel. To totiž nemusí ještě vůbec nic znamenat. Třeba jste jen měli čůzu češtinářku, nebo jste jen jako dítě byli mnohem větší tele. Teď už ale máte rozum a víte, že umět psát se hodí. Hlavně jestli podnikáte a potřebujete se čas od času dorozumět s klienty třeba pomocí blogového článku nebo chytlavého e-mailu.

Je akorát potřeba mít k tomu pár základních předpokladů, nebo spíš nastavení.

Je třeba chtít

No jasně, tak vy už teď asi chcete, když jste tady. Ale myslím teď chtít ve smyslu mít do toho chuť. Aspoň trochu. Protože základem pro dobře napsaný řekněme článek jsou emoce. A co se stane, když budete psát zhnuseně, s odporem a z nutnosti? No pozná se to, nemyslete si, že ne. A co kolem sebe šíříte, to se vám taky vrací, takže se máte na co těšit.

Ze všeho nejdřív si tedy upřímně odpovězte na otázku, jestli se vám do toho opravdu chce. Cítíte alespoň lehkou touhu, potřebu nebo nutkání něco sdělit pomocí textu? Skvělé, máte vyhráno. Pokud se vám ale při té představě dělá spíš fyzicky nevolno, vykašlete se na to. Nemá to cenu, nedělejte si násilí, stejně by to stálo za velký prd.

Je tady spousta jiných možností:

  • Napíše to za vás někdo jiný. (Existuje fůra lidí, kteří za pár korun rádi vyšvihnou solidní a použitelný článek, protože je to prostě baví.)
  • Namluvíte to jako podcast.
  • Natočíte to jako video.

Třeba prostě jenom nejste psací typ. Máte na to právo. Já zase mluvím s prominutím jako čuně a co si nenapíšu, to neřeknu.

Chce to trénink

Jestliže ale máte chuť psát, využijte k tomu každou sebemenší a zdánlivě sebeblbější příležitost. Stejně jako každý jiný sport, i psaní je třeba cvičit a trénovat.

Pište si deník

Já vím, že z puberty už jste asi dávno vyrostli (no, i když… :)). Ale zkuste to. Berte to jako trénink. Nemusíte si detailně psát, co přesně jste od rána do večera prožili. Stačí každý den pár řádek. Co jste kde zaslechli vtipného, co vás potkalo výjimečného, co se vám nebo někomu jinému dneska vyloženě (ne)povedlo…

Sdílejte na sociálních sítích

Myšleno samozřejmě textové příspěvky. Na obrázcích toho moc nenatrénujete. (I když stručný a vtipný popisek k obrázku může taky dát hodně práce.) Snažte se o výstižnost, stručnost a originalitu, pište krátké příběhy, které mají jasnou pointu. Výhodou je, že dostanete i okamžitou zpětnou vazbu od svých přátel.

Chat a SMSky jako příležitost

Využijte i tak banálních příležitostí, jako jsou zprávy na chatu. Máte-li chvilku, dejte si záležet, hlídejte si stručnost, výstižnost, zapojte humor, hledejte neotřelá slovíčka a mažte klišé. Vaši přátelé i obchodní partneři na druhé straně to určitě ocení.

Vymýšlejte originální přání

Vánoce, svátky a narozeniny – geniální příležitost! Zkuste něco originálnějšího než běžné „Veselé Vánoce“ nebo „Všechno nejlepší“. Vzpomeňte si, co má adresát přání rád nebo co jste kdy spolu prožili. Buďte osobní a zábavní. Vy se krásně pocvičíte, a oslavenec bude blahem bez sebe. Jdu vám příkladem:

Nepište si do šuplíku

Pokud se fakt chcete zlepšovat, není jiné cesty, než své pokusy posílat štandopede rovnou do světa. Zpětná vazba je skvělý pomocník, i když to někdy bude třeba trochu bolet. Ale berte to z té lepší stránky: Právě jste zjistili, kudy ne, a to se taky hodí!

Tady jen pozor na jednu věc. Často se doporučuje dát své dílo přečíst přátelům, rodině, kolegyni… Nesouhlasím. Valte to rovnou na svoji cílovku. Nebojte se toho. Jenom tam totiž získáte tu správnou zpětnou vazbu. Vaše sestra nebo kolegyně většinou vaší cílovkou nejsou – a vy tak můžete dostat značně zkreslené hodnocení. Co se nebude líbit jim, může váš skutečný klient velmi ocenit, anebo taky naopak.

Snažte se zlepšovat

Naprosto zásadní předpoklad. Nebuďte ke svému textu příliš připoutaní. Přijímejte zpětnou vazbu s pokorou a vděčností. Neříkám, že musíte všechno hned měnit přesně podle toho, jak vám kdo řekne – dejte určitě i na svůj vnitřní hlas a na svou intuici. Ale otevřeně naslouchejte a naučte se využívat konstruktivní kritiku ve vlastní prospěch. Chvíli to možná bude trochu nepohodlné, vaše ego si možná bude lehat na zádíčka a kopat nožičkama do vzduchu, ale nakonec uvidíte, že se to vyplatí.

Komentujte, sdílejte: Co při psaní pomáhá vám? Jak trénujete, jak na sobě pracujete, jak se zlepšujete?

Copykiller – prodávejte textem®

Podnikáte a píšete si prodejní texty sami?

Přihlaste se do online kurzu Copykiller a začněte psát texty, které mají hlavu, patu, a hlavně prodejní výsledky.


Lucie Koubek

Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro detail i rázný humor. Autorka online kurzu Copykiller – prodávejte textem® a dalších vzdělávacích programů.

"Učím podnikatele a malé firmy psát prodejní texty v souladu s jejich osobními hodnotami i s principy moderního marketingu." Více o Lucii se dozvíte tady.
Komentáře