Proč je jedna prodejní kampaň úspěšná, a druhá ne? Proč jedna stránka získá 100 kontaktů, ale druhé se to nepodaří?
Tajemství spočívá – mimo jiné – v copywritingu. Ten je nedílnou součástí moderního obchodu a moderních obchodních technik.
O tom mnohé ví David Kolář, profesionální obchodník a COO společnosti Business Animals, který se s námi o svoje know-how podělil v rámci naší konference Copykiller Fest. Pokud jste konferenci nestihli, máte štěstí: nebudeme si tyhle znalosti šušnit pro sebe. Čtěte dál a naučte se, jak vytvořit takové marketingové sdělení, aby byly vaše kampaně úspěšné a zákazníci vám kontakt na sebe přímo vnucovali.
V „době dinosauří“ probíhalo získávání zákazníka dost složitě. Jen si to představte. Zavoláte na sto čísel, z toho vás lidi devadesátkrát pošlou do háje. Nakonec si domluvíte pár schůzek. Dvě hodiny někam jedete a snažíte se u zákazníka vyvolat potřebu průhlednými otevřenými otázkami. Pak jedete za zákazníkem znova, abyste mu dovezli nabídku. Načež možná zákazníka získáte. A možná taky ne.
Trošku jako pohádka o kohoutkovi a slepičce, ne? Získávání zákazníka tímhle způsobem je časově náročné, drahé a jeho úspěšnost postupem času klesá.
Dneska to ale může vypadat úplně jinak. Proč se trmácet za zákazníkem, když máme internet? Celý tenhle proces se dá přece nastavit, aby fungoval automaticky a opakovaně. David na to šel od lesa. Pomohlo mu 10 strategií nezávislých obchodníků – a nakonec dosáhl toho, že může podnikat odkudkoli a nezávisle na čase.
Nejvíce relevantní pro copywriting jsou z těchhle strategií tři:
Samo to prodávat nebude. Je třeba přijít na to správné marketingové sdělení, které by měly vaše texty obsahovat a které bude zákazníka motivovat k tomu, aby nám poskytl kontakt. Nebo rovnou ke koupi.
Abyste takové sdělení našli, zkuste si položit jednoduchou otázku: proč lidé a firmy nakupují?
Necháte se podat? Lidé a firmy nakupují, protože mají problém. A naším úkolem je najít nejpalčivější problém našeho zákazníka, pěkně ho v tom vymáchat a pak mu říct: jsem tady a tohle pro vás můžu udělat.
Úplně nejdůležitější je totiž vytvořit emoci. Emoce pak vede k nákupnímu rozhodnutí. Nebudeme tedy lidem prodávat produkt nebo službu. To až v té poslední fázi. Nejprve jim prodáme jejich problém. Ale nejdřív musíme zjistit, co tím nejpalčivějším problémem je, a odpovídajícím způsobem formulovat své marketingové sdělení. A tady přichází na pomoc dvě věci.
Kdykoli budete startovat kampaň, produkt nebo službu, vytvořte si stručný podnikatelský plán. Jednoduše a přehledně v jedné tabulce. Šablonu lean canvas snadno najdete na internetu.
Může to vypadat třeba takhle:
Nemusíte se mořit s business plánem o patnácti stranách. K určení zákazníka a marketingového sdělení vám postačí tahle kratičká analýza.
Vedle toho zkuste zapřemýšlet nad pár dalšími věcmi, třeba:
Když si dáte tu práci a nad odpověďmi se pořádně zamyslíte, marketingové sdělení vám z nich vyplyne úplně samo.
V otázkách se zkrátka skrývají odpovědi. A celý prodej je o otázkách. Nechceme bušit do zákazníka: hele, kup si to, dostaneš slevu 50 % a používá to Máňa… Ne. Zákazníky je potřeba vtáhnout do hry. Klást jim otázky a pomocí nich jim pomoci vyhodnotit, jestli váš produkt potřebují.
Je to nakonec docela jednoduché:
Hotovo. Máte nějaké svoje osobní zlepšováky, které vám pomáhají získávat kontakty do databáze? Podělte se o ně s námi v komentářích!
David Kolář
COO Business Animals, profesionální obchodník
www.businessanimals.cz