Jak docílit dokonalých textů na vašem e-shopu?

Prodeje na vašem e-shopu můžete zvýšit až několikanásobně, a o nových reklamách a marketingových kreativách teď rozhodně nemluvím. Stačí mít správně napsané prodejní texty. 

Texty jsou prvkem, který nejvíce ovlivňuje, jestli se lidé rozhodnou nakoupit ve vašem e-shopu, nebo ne (kromě ceny). Plní funkci prodavače, který má za úkol přesvědčit zákazníky a zajímavý popis může i u naprosto průměrného zboží zvýšit prodej přibližně o 30 %. Vyplatí se proto mít je vypiplané k dokonalosti.


Dnešní článek pro vás napsal Vojta Konečný – cestovatel, bloger a copywriter. Vysvětlí vám, co všechno musíte mít na paměti, než se pustíte do textování e-shopu, a dá vám spoustu šikovných tipů, jak si texty na e-shopu vylepšit, aby zaujaly a ještě lépe prodávaly.

Než se pustíte do psaní

Poznejte dobře svůj produkt

Samozřejmě, že pokud svůj produkt sami vyrábíte, znáte ho jako svý boty. Na druhou stranu existuje spousta e-shopů, které zboží dováží. Jestli je to i váš případ, měli byste se s produktem dobře seznámit, ať jste schopni skutečně obsáhnout všechna jeho pozitiva.

Poznejte dobře svoji cílovku

Stejně tak důležité je vědět, pro koho píšete, kdo jsou vaši zákazníci, a přizpůsobit jim komunikaci. Jinou řečí budete prezentovat kosmetiku, a jinak elektroniku nebo třeba oblečení pro teenagery. Nejvýraznější v osobité komunikaci na českém internetu je například Zoot, který na svůj “zootí jazyk” nedá dopustit.

V sekci, kde uvádí speciální podzimní kolekci, například píšou v Zootu toto:

Ačkoli konec léta tak trochu klame tělem, podzim je mu tak či tak v patách. Nenechte se oklamat a včas se vybavte něčím hřejivým a slušivým z naší podzimní nálože novinek.”

Člověk má hned lepší motivaci všeho nechat a strávit následující 2 hodiny výběrem nového kabátu a určitě si přikoupí i nějakou tu šálu v barvách podzimního listí.

Inspirace přímo od zákazníků

Velmi cenným podkladem pro produktové texty je zpětná vazba od vašich zákazníků, kde najdete mnoho překvapivých informací (pokud e-shop zrovna spouštíte, určitě najdete nějaké komentáře u konkurence). Zaměřte se na tyto body:

  • Co je pro lidi u produktu nejdůležitější – tyto přednosti v textech nejvíce vyzdvihněte.
  • Na co se nejčastěji ptají a čemu nerozumí – odpověď na tyto otázky by ve vašem popisku rozhodně neměla chybět.
  • Jestli mají k vašemu produktu nějakou alternativu a jaká kritéria při nákupu srovnávají.
  • Kde vidí chyby a možnosti zlepšení.

Jdeme psát popisky

Je potřeba si uvědomit, že zákazník jde především pro informace. Zároveň jsou popisky prostor k efektivnímu prodeji. V prvních dvou větách je dobré shrnout to nejdůležitější, vyzdvihnout největší přednosti produktu. Podívejte se také, jaké mají texty ostatní e-shopy ve vašem oboru a snažte se je překonat.

  • Text by měl mít jasnou strukturu, aby se v něm čtenář orientoval.
  • Vysvětlete, co daný produkt zákazníkovi přinese.
  • Uveďte základní parametry; velikost, barva, materiál atd.
  • Používejte srozumitelný jazyk, odborné termíny vysvětlete.
  • Buďte konkrétní (lampa vydrží svítit “8,5 hodiny” místo “okolo 10 hodin”).
  • Najděte svůj jedinečný jazyk, používejte příběhy, hrajte na emoce.
  • Uveďte recenze zákazníků.

Skvělý příklad, jak vyvolat emoce, můžete najít třeba u Mall.cz. U kávovaru De’Longhi píše:

Kompaktní plnoautomatický kávovar – stiskněte tlačítko, otočte knoflíkem a přizpůsobte si kávu podle toho, jak ji máte nejraději.”

Cítíte to? “Stiskněte tlačítko, otočte knoflíkem a přizpůsobte si kávu…” Doslova z toho srší jednoduchost, s jakou kávovar dokážete ovládat a pohoda, se kterou si svůj šálek vychutnáte. No, nekupte to.

Parametry vs. přínosy produktu

Pokud v popisu zmíníte pouze parametry, moc zákazníků netrhnete. Dosáhnete pouze suchého informativního textu, který budou hodnotit rozumem a porovnávat s produktem konkurence. A všichni víme, že při nákupu jsou u lidí rozhodující emoce. Ano, i na e-shopu. A na ty musíte svými texty směřovat.

Rozepište se o přínosech vašeho produktu, čím je jedinečný, co na něm lidé milují a proč by si ho měli koupit zrovna od vás. Z parametrů si to sami nevyčtou, i když to tam vy sami vidíte. Můžete třeba zmínit, jaký je za tím vším příběh.

Takže takhle třeba rozhodně ne: Moderní smartphone, polykarbonátové jednolité tělo, 8 MPix + 1 MPix fotoaparát, optika Carl Zeiss, 1280 x 720 pix. videa, Nokia Mapy, 4,3″ AMOLED displej, rozlišení 800 x 480 pixelů, ClearBlack, 1.4 GHz procesor, 512 MB SDRAM, 16 GB vnitřní paměti, microUSB, 3.5mm jack, Bluetooth 2.1, WLAN, 1830 mAh baterie.”

Schválně, četli jste předchozí odstavec, nebo jste ho jen proletěli očima? Tímto způsobem moc produktů neprodáte. Napište na začátek raději jak pohodlné je z tohoto telefonu odepisovat na e-maily a jak skvělé rodinné fotky z výletu s ním můžete pořídit. A hned vzbudíte zájem lidí, aby si podrobně prostudovali i parametry.

Nezapomeňte na SEO

Texty v e-shopu píšete hlavně pro lidi, zároveň by měly sloužit i vyhledávačům. Úzce s tím proto souvisí analýza klíčových slov, která vám pomůže web správně strukturovat. Není žádné pravidlo, jak dlouhé by popisky měly být. Uvádí se ideální délka 650 znaků, ale neznamená to, že se nemůžete rozepsat a více si pohrát.

Samozřejmostí je přehledné členění celého textu, dále originální nadpisy, meta description, meta title, stránka “O nás” a také popište kategorie, které na e-shopu máte (cca 250 znaků). Nezapomeňte všude používat klíčová slova, ale nepřežeňte to, vyhledávače to už dnes prokouknou a SEO vašeho webu ještě sníží.

Na co si dát pozor: Univerzální popisky převzaté od výrobce nejen, že nikoho nezaujmou, ale dokonce vám uškodí. Pravděpodobně totiž nebudete jediný, kdo takový text používá a duplicitu vyhledávače trestají tak, že váš e-shop zobrazí na nižších pozicích.

Fotky a videa

Produktové fotografie jsou samozřejmě nezbytné pro to, aby si zákazníci mohli danou věc ze všech úhlů dobře prohlédnout. Fotky a videa ale mohou i ukazovat, jak se produkt používá, jak probíhala výroba, testování nebo co o něm říkají zákazníci. A když dokážete lidi navíc pobavit, tím spíše v nich vyvoláte patřičnou emoci, se kterou pak rádi kliknou na tlačítko Koupit.

Výzva k akci

To nás vede k poslednímu a nejdůležitějšímu bodu. Nákupní tlačítko. I když bude váš popis dokonalý, pokud lidi správně nevyzvete ke koupi, může celá snaha přijít vniveč. Stejně jako všechny texty, i výzva k akci by měla komunikovat jazykem vaší cílovky, jinde se hodí “Tohle chci” a jinde “Koupit hned”.

Online kurz Copykiller je právě otevřen

Přihlaste se do online kurzu copywritingu a pište texty, které prodávají! Vstup uzavíráme ve čtvrtek 27. 9. 2018.

 


Vojta Konečný je digitální nomád, který pracuje odkudkoliv, kde je připojení k internetu, pálivá kuchyně a příjemné počasí. Na cestách sbírá zkušenosti a inspiraci nejen pro své příběhy, ale i pro slogany, texty a marketingové strategie svých klientů. Rád totiž vypráví to, čemu budou všichni naslouchat.

Lucie Koubek
Textem posedlá copywriterka, písmenková závislačka s vášní pro online marketing. Učím texty mluvit jazykem internetu tak, aby zaujaly a proměňovaly své čtenáře v platící klienty.

Autorka e-booku Manuál úspěšného blogera a online programu Copykiller – prodávejte textem.

Více o Lucii se dočtete tady.
Komentáře