I kdyby obsah vašeho webu vytvářel sám Pánbůh, může vám to být na dvě věci, pokud si ho nebudou číst lidi. K tomu, aby si potenciální zákazník z té změti stovek a tisíců možných stránek na internetu vybral k prostudování zrovna tu vaši, ho musíte nějak zaujmout. Udělat dobrý první dojem. To, že lidi na první dojem dají hodně a že se u nich sakra blbě nahání, když se nepovede, už jste asi někde slyšeli.
Takový první elektronický dojem na webových stránkách tvoří úvodní slogan. Přečtený byste ho měli mít do pěti vteřin. Víc času nedostanete. Během toho ale zákazník musí vědět, proč by mu mělo stát za to se vámi dál zabývat.
Věda? Ale ne. Naopak jeho vymýšlení může být docela sranda. Však uvidíte.
Co tedy udělat, abyste návštěvníka vašeho webu zaujali hned od začátku?
Ano, čtete dobře. Anebo na kafe, víno, čaj, to nechám na vás. Jde jen o to, zvolit místo s energií, kde to trochu žije, máte to tam rádi a kde se uvolníte. Pokud takové pnutí cítíte v kanclu nebo v obýváku s hučící pračkou a řvoucí ratolestí v pozadí, buďte pochopitelně tam. Důležité je jen mít s sebou tužku, papír a parťáka. V ideálním případě takového, který má něco společného s vaší firmou.
Dejte si s parťákem takový malý brainstorming a sepište aspoň deset nejlepších věcí, které můžete zákazníkovi nabídnout, kde jste lepší než konkurence. Odhoďte skromnost, nespěchejte, ale zase si to moc nevycucávejte z prstu. Když dáte dohromady šest silných bodů, je to lepší než 20 tuctových. A myslete u toho na tyhle tři zásady:
Na větu „jsem flexibilní“ a jí podobné už jsou dnes snad alergičtí úplně všude. Proto moc prosím nic takového nepište ani vy. Co třeba místo toho použít: „Jsem ochoten zůstat v práci třeba do půlnoci, dokud nedokončím to, co jsem začal“? To už je jiný příběh, ne?
Pokud napíšete, že problémy všech vašich zákazníků řešíte vždy důsledně, nemůže se prostě stát, že to v praxi bude někdy jinak. Za tím, co se na tom papíru objeví, si musíte absolutně stát. Absolutně.
Nacpěte to do jednoho souvětí, maximálně dvou krátkých vět. Nepsaným pravidlem bývá, že správný slogan by neměl obsahovat víc než deset slov.
Teď si svůj seznam ještě jednou pročtěte a vyberte z něj ten největší triumf. Bod, na který jste nejvíce hrdí. Ten označte. Máte před sebou hrubý návrh vašeho sloganu. A ten zbytek? Tahle esa v rukávu, která jste si právě ujasnili a sepsali, ještě bohatě využijete v jiných textech nejen na vašem webu.
S tímhle se moc nenadřete. Prostě jen upravte tenhle váš triumf tak, jako byste ho říkali vašemu zákazníkovi do očí. A nezapomeňte přitom na řešení jeho konkrétních problémů. Takže z „Mám velký přehled mezi bankovními produkty“ udělejte třeba „Seženu vám nejvýhodnější možnou hypotéku“. Víc na tom není.
I minimální náznak nějaké omáčky teď musí pryč. Čtěte si každé slovo svého sloganu zvlášť a všude si odpovídejte na otázku, jestli tam musí nezbytně být. Pokud sdělení bez něj neztrácí smysl a sílu, to slovo vyhoďte. Myslete na to, že na tomhle místě nemusíte (a ani byste neměli) říct všechno. Hlavním motivem je udržet zákazníka na vašich stránkách.
Jeden můj známý vytvořil blog pro fotografy. Veškeré technické detaily nastavení foťáku nebo kompozice tam podává takovou formou, aby to pochopil opravdu každý. Jeho slogan je „O focení. Jednoduše.“ V čem ta jednoduchost konkrétně spočívá, to už si čtenář najde až vstoupí dál. A o to tady jde.
Souhlasím, že určitá slovní ekvilibristika a používání neotřelých výrazů je někdy velmi efektní. ☺ Ale s citem! Hlavně to nervěte přes koleno, ať nejste křečovití a násilní. Arcizákonem je používat jazyk vašeho zákazníka a řešit jeho problémy. Pokud vám hned na začátku nebude rozumět nebo dokonce bude mít pocit, že z něj děláte blbce, je to fakt průšvih.
***
A co vy? Jaký slogan vás v poslední době zaujal? A jak jste přišli na ten svůj? Nesyslete si svoje zkušenosti pro sebe a napište nám do komentářů.