Jak se rodí prodejní text? Nahlédněte pod ruku copywriterům

Když se řekne “kreativec”, většině lidí okamžitě vytane na mysli obraz copywritera potícího krev, slzy a reklamní slogany. Upřímně řečeno, nejde mi do hlavy, proč se vlastně copywriting řadí mezi tzv. “kreativní” povolání. Já osobně si třeba nepřipadám kreativní ani trochu. Mám spíš analyticko-logický mozek, který potřebuje hlavně systém a principy, a rozhodně se nespoléhám na nějaké nevyzpytatelné přívaly kreativní energie.

V jednoduchosti je síla

V čem tedy doopravdy spočívá ta zdánlivá “kreativita” dobrých textů? Jak tedy píšu, když ne v záchvatech náhlého kreativního vytržení?

Není za tím ani alkohol, ani žádné krkolomné cvičení na propojení hemisfér, ani čekání na tu správnou fázi menstruačního cyklu. I když nepopírám, že všechny z uvedených možností (v rozumných dávkách) mohou vaše psací schopnosti do jisté míry podpořit.

Podívejte se třeba na tuhle větu z prodejní stránky k našemu VIP workshopu:

Vidíte na ní snad něco kreativního? A přitom pomohla vydělat už přes půl milionu korun.

Právě tohle je nejsilnější věta z celé dlouhé prodejní stránky.

Jak to víme?

Řekli nám to naši klienti. Sami se nám svěřili s tím, že právě tahle věta na ně zapůsobila jako magnet. To proto, že vystihla přesně a do puntíku, co jim nejvíc chybí: Čas a klid na to, aby se mohli plně zaměřit na svůj marketing.

A je to venku. 😉 K tomu, abyste psali ty nejlepší prodejní texty nepotřebujete být ani trochu kreativní. Ani trochu! Bez čeho ale nikdy dobrý prodejní text nenapíšete? Bez komunikace se svojí cílovou skupinou, se svými zákazníky.

Dobrý a účinný prodejní text nikdy nevymyslíte tak, že si sednete a řeknete si, “tak co já bych jim tam dneska napsal…?”

Už brzy otevřeme online kurz Copykiller

Zanechte nám tu svou e-mailovou adresu a buďte mezi prvními, koho do kurzu pozveme.

Další kolo kurzu otevřeme už 18. 3. 2019!

Nechte si diktovat

Tu větu jsme nepoužili na prodejní stránku proto, že jsme si uvařili kafe a řekli jsme si, že se nám to tak líbí.

Tuhle jednoduchou, ale supermocnou větu nám nadiktovali sami účastníci workshopů. Abyste tomu dobře rozuměli – na úplně první verzi prodejní stránky původně vůbec nebyla. Přidali jsme ji tam až dodatečně. Na workshopu se totiž vždycky ptáme lidí, co přesně je přivedlo, jaká byla jejich nejsilnější motivace, jaký problém je přivádí a co jim až doteď bránilo tu situaci vyřešit…

A to, co nám říkají, je ten nejlepší materiál pro tvorbu dalších prodejních textů a ladění těch stávajících. Zkuste to taky tak.

V prodejních textech není žádný prostor pro domněnky. Tím, že lidi trochu vyzpovídáte a budete jim opravdu naslouchat, zjistíte 3 klíčové věci:

  1. co je trápí
  2. proč to neumí vyřešit
  3. jak mluví a jak přesně to říkají

Piš, jak slyšíš

Třetí bod je nesmírně důležitý. Ukážu vám zase pár příkladů, abyste si to dokázali líp představit.

Vždycky, když pracuju na nějakém projektu, snažím se najít odpověď (mimo jiné) na tyhle dvě otázky:

  • Jaká jsou zákazníkova oblíbená slova?
  • Jaké typické hlášky (ve vztahu k produktu) používá?

Příklad č. 1 – prodej tabletek pro lepší zažívání

Cílovka stručně: Muž, 35–55, sportovní typ, trpí nedostatkem energie a zažívacími problémy

Typická hláška (podle autorky projektu): “Mám pocit plnosti.”

Tak a teď si představte toho chlapa, jak přijde vyřízenej po práci na jedno do hospody, svalí se na židli a hekne: “Teda chlapi, já mám dneska takovej pocit plnosti…”

No, tak to asi ne, že… Leda tak v nekvalitně dabovaném filmu.

Co je tady ale špatně?

No jasně, klient by to ve skutečnosti nikdy takhle neřekl!

Řekl by možná něco jako: “jsem nafouklej”, “bolí mě žaludek/břicho”... Ale formulaci “pocit plnosti” by nikdy v životě nepoužil, protože takhle prostě nemluví.

Příklad č. 2 – kniha s ženskou tematikou

Cílovka stručně: Žena, 25–40, necítí se spokojená, nedaří se jí skloubit práci, domácnost a čas pro sebe.

Typická hláška: “Potěším sama sebe.”

Už asi sami tušíte, že málokdo si řekne “Potěším sama sebe a tu knížku si koupím.”

Daleko pravděpodobněji prohlásíme: “Udělám si radost a tu knížku si koupím.”

Detail? Možná.

Rozhodně ale nezapomínejte, že čím víc se přiblížíte skutečnému jazyku svých klientů,tím větší je šance, že je oslovíte, že vám dají svou důvěru a že u vás nakoupí.

Dobrý prodejní text tedy nevzniká tak, že se zavřete na 2 hodiny, budete meditovat a čekat, “až to na vás přijde” nebo že budete bloumat po lese a vyhlížet, kdy vás konečně políbí múza.

Dobré prodejní texty totiž nechodí ani z vesmíru, ani z lesa, ale od klientů.

Shrnutí

  • K tomu, abyste mohli psát opravdu dobré prodejní texty, nemusíte být vůbec kreativní.
  • Nejlepší materiál pro tvorbu prodejních textů vám dodá váš zákazník, váš pán. 😉
  • Mluvte se svými zákazníky a vnímejte nejen, CO říkají, ale také JAK PŘESNĚ to říkají.
  • Umlčte ego a potřebu blejsknout se svým květnatým projevem a třeskutou kreativitou. Raději pomozte svému klientovi vyřešit jeho problém. Klidně úplně obyčejně. Jednoduše a lidsky.

A pojďme si to hned vyzkoušet naostro. Jaké jsou typické hlášky vašich klientů? Napište nám je do komentářů!

 


Lucie Koubek

Lektorka copywritingu a obsahová specialistka s vášní pro online marketing. Autorka online kurzu Copykiller – Prodávejte textem a spolupachatelka mnoha dalších marketingových kurzů, seminářů a e-booků. Učí své klienty psát texty tak, aby zaujaly a proměňovaly čtenáře v platící klienty.
Komentáře