Jen „silná slova“ vaše texty prodávat nenaučí!

Máme pro vás nejvýhodnější akční nabídku“, „Využijte tuto jedinečnou příležitost“, „Speciální sleva jen pro vás“… Tyhle věty jsou doslova nasyceným roztokem z tzv. „silných slov“. Nejvýhodnější, akční, jedinečný, příležitost, sleva... jako podle hesla: „Čím více silných slov použiju, tím větší sílu bude mít i můj text“. Že to je absurdní? Ale kdeže – dnes vznikají i celé kurzy, kde vám online marketéři budou tvrdit, že tohle je ten správný přístup. Vy vlastně nemusíte umět vůbec psát, silná slova to prodají za vás. 

Silná slova jsou dobrý sluha, ale slabý pán

Aby bylo jasno, tahle silná slova jsou ohromně účinnou copywriterskou zbraní. Pořádně peprné koření, které dává vašemu textovému pokrmu šmrnc. Říkejte si nahlas tyhle výrazy: „Šance“, „Úspěch“. Cítíte tu energii? Jako by se vám v těle rozlilo příjemné teplo. Ještě jeden příklad z protikladů: „Problém“ (silně negativní, zpozorníte) – „Řešení“ (pozitivní, uleví se vám). Slovo použité na správném místěsílu větší než meč – doslova dokáže zhypnotizovat lidské podvědomí a zasadit do něj emoci, kterou potřebujete.

Ale samotná slova bez kontextu nedokážou vůbec nic. Jsou jen povrchním žvástem bez obsahu. A přesně takový bude i váš text, pokud ho postavíte jen na nich.

Jak vdechnout textu prodejní potenciál?

Především pište jazykem své cílovky. Z jejího pohledu. O jejích problémech. A o vašich řešeních, která jí pomohou.

To ovšem nedáte bez toho, aniž byste ji blíže poznali. A tak na začátku těch nejlepších prodejních textů musí být naslouchání a empatie. Co si pod tím představit?

  • Poslouchejte

Naslouchejte své cílovce. Ta vám řekne všechno, co pro svůj prodejní text potřebujete vědět. Poví vám o svých skutečných potřebách a přáních, o kterých si chce ve vašem článku přečíst. A řekne to jazykem, který byste při jeho psaní měli použít.

  • Přemýšlejte o svém zákazníkovi a pochopte ho

Položte si zásadní otázku PROČ. Proč by si váš zákazník chtěl pořídit službu, kterou nabízíte? Co ho k tomu vede? Vciťte se do něj. Nepište o sobě, ale o něm, o jeho pocitech.

Koukněte třeba na tenhle reklamní popis:

Povánoční výprodeje udeřily i na trh s prémiovými televizory. Špičkové modely společnosti **** s technologií QLED, dokonalým obrazem a nerušivým, minimalistickým designem, nyní získáte až o 27 % levněji.

Autor popisuje televizi, vychvaluje její proporce a upozorňuje na povánoční slevy. To vše vaří v omáčce silných slov. Jediné, co se mu v tomhle vyčerpávajícím slohu ztratilo, je zákazník se svými pocity.

Kolik lidí si pod tímhle zevrubným popisem představí něco konkrétního? Dá se předpokládat, že většina z nich si stejně vybere až na místě, respektive z obrázků na e-shopu. Tak daleko ale v téhle počáteční fázi ještě nejsou. Teď se prostě jen porozhlíží po nějakém kvalitním televizoru, za který moc neutratí. Pokud tyhle upřímné pocity a motivace popíšete hned na začátku, zákazníkova pozornost je vaše. Co tedy náš popis naformulovat třeba takhle?

Ježíšek vám novou televizi nenadělil, a přitom by se tak šikla! Nevadí, mrkněte se na náš povánoční výprodej. I s omezeným rozpočtem si tu vyberete špičkovou kvalitu až o 27 % výhodněji!

  • Mluvte s nimi

Jak se od druhého člověka něco dozvědět? Lepší způsob, než s ním pohovořit jako rovný s rovným, ještě nikdo nevymyslel. Vymyšleny už ale jsou různé komunikační kanály, a tak:

  • Pište jim

S konstruktivní kritikou třeba v komentářích na Facebooku se můžete vypořádat dvěma způsoby. Buď je můžete hodit za hlavu a říct si něco v tom smyslu, že „tomu ten člověk nerozumí“. Nebo si vzít jeho slova k srdci a oslovit ho. Možná vám pomůže pojmenovat a odstranit slabinu i pro více lidí, kteří jen nejsou tak aktivní na sociálních sítích.

  • Zavolejte jim

To se hodí zejména u dlouhodobějších zákazníků, se kterými máte bližší vztah, ale zároveň vás, vaši firmu, a potažmo i tvorbu prodejních článků pořád vidí zvenku. Garantuji vám, že jeden přátelsky hodnotící telefonát za čtvrt roku vás nezabije, zákazníka potěší (lidi jsou rádi důležití, a ještě radši mluví o sobě a svém názoru, když je někdo ochoten plně naslouchat) a zpětná vazba bude neocenitelná.

  • Bavte se s nimi naživo

Máte-li možnost mluvit s lidmi v rámci svého podnikání osobně, tak to udělejte. To je ta vůbec nejlepší možnost. Ptejte se, poslouchejte, zajímejte se.   

Promluvte zákazníkovi z duše!

Nad prázdným papírem byste si po těchto rozhovorech měli umět odpovědět na dvě otázky:

  • Jaký problém chce řešit moje cílovka?
  • Jaké řešení jí umím nabídnout?

A sepište to. Možná se u toho obejdete bez silných slov, možná ne. Určitě se jim za každou cenu nebraňte. Ale buďte s nimi opatrní. Ať ten váš prodejní textový pokrm nepřekořeníte. 🙂

——————–

Jak komunikujete se svojí cílovkou vy? A jakou zkušenost máte se silnými slovy ve svých prodejních textech? Diskuzní pole je volné, tak nám napište!

 


Vojtěch Marcín

Tak trochu kravaťák s celoživotním zájmem o lidi a vše lidské. Notorický psavec a krotitel slov, která umí ve správný okamžik použít ve jménu vašeho úspěchu!
Komentáře