Kreativita neprodává aneb největší omyl o copywritingu

Když se řekne copywriting, spousta lidí si představí psaní vtipných, kreativních a třeskutě originálních textů. Hlavně čtenáře pobavit! Pak to lidi budou číst a sdílet, z vás se hned stane hvězda všech internetů a vaše produkty nebo služby se budou prodávat jedna radost.

Jenže takový text ve skutečnosti prodávat vůbec nemusí. Text, který opravdu funguje, může být vlastně docela jednoduchý. Na čem se tedy zakládá jeho kouzlo, když ne na neotřelém psaní?

Nacítění na klienta

Zapamatujte si, že copywriting znamená především dokonalé nacítění na cílovou skupinu. Správný copywriter se důkladně zamyslí nad svým typickým klientem a celý text píše na míru jemu a jeho potřebám.

Možná máte při psaní textů tendenci předvádět, jak vzdělaní, sečtělí, vtipní a prostě a jednoduše úžasní jste. Jenže čtenáře ani tak nezajímá, že jste mistr světa amoleta. Přišel si k vám nejspíš pro řešení nějaké situace, pro něco, co mu můžete předat, co ho můžete naučit.

Mistr světa - největší omyl o copywritingu

Co to znamená pro vás? Nezaměřujte se tolik na sebe. Zaměřte se na čtenáře, na to, co k vám přišel hledat. Stačí si při psaní položit pár jednoduchých otázek, třeba:

  • Kdo je můj typický klient?
  • Co potřebuje vyřešit?
  • Co se mu honí hlavou?

Když si svého klienta představíte co nejkonkrétněji, lehce se do něj vcítíte a bude se vám snáze psát. Opravdu nemusíte z rukávu tahat vtípky jeden za druhým. Vaším esem bude něco úplně jiného: jednoduchý a úderný text, který bude maximálně orientován na klienta.

Udělej tohle!

A co v žádném správném textu nesmí chybět? Ano, správně: výzva k akci.

Lidi jsou líní si něco domýšlet, obzvláště na internetu. Proto je třeba jim konkrétně a na rovinu říct, co po nich chcete. Čtenář na internetu je zkrátka jako typický chlap. Těm taky žádné naznačování nestačí. 😉

Schválně. Která věta podle vás spíš zabere?

a) „Odpadkový koš zase přetéká.“

b) „Vynes prosím odpadky.“

Samozřejmě že b) je správně. Jasná a srozumitelná výzva k akci velmi pravděpodobně zafunguje, proto byste na ni neměli zapomenout ani ve svých textech online. Doufáte, že lidi samo od sebe napadne, co mají udělat? Tak to se pak můžete klíďo píďo vztekat, že vám na webu nikdo nenakupuje (nebo že váš chlap ten koš zase nevynesl), ale vlastně si za to budete moct vy sami.

A i u výzvy k akci platí, že originalita je někdy na škodu. Důležité je, aby čtenář výzvu okamžitě pochopil a nemusel rozklíčovávat vaše duchaplné myšlenkové pochody.

V celém království se zakazuje smích!

Pozor, teď ale neříkám, že texty nesmějí čtenáře přivádět v úžas svou originalitou a zábavností. Proč ne! Ovšem všechny ty geniální vtípky a hrátky s textem ztrácí smysl, pokud text neplní svou základní funkci a čtenář ho snadno a rychle nepochopí.

Klidně buďte ve svých textech vtipní a kreativní. Jen dávejte pozor, abyste vždy měli na paměti klienta. Ten je zkrátka na prvním místě a je třeba psát tak, aby vám porozuměl, ne aby zbožně obdivoval, jak jste zábavní.

Obdiv - největší omyl o copywritingu

Až budete mít text napsaný, zkuste se na něj podívat očima svého klienta. Bude hned vědět, co jste textem chtěli říci? Pochopí všechny vaše slovní hříčky? Nebude se muset dohadovat, co má být na vašem vtípku vtipného?

Pokud si odpovíte ANO, text klidně vypusťte do světa. Jinak byste se měli nad textem ještě zamyslet a upravit ho tak, aby mu čtenář porozuměl na první dobrou.


Zkrátka a dobře: nejdřív se naučte psát jasně, srozumitelně, úderně a na míru vaší cílovce. A až to budete mít v malíčku, můžete s klidným svědomím přejít na vyšší level a začít své texty kořenit vtípky a originálními obraty.

A do komentářů mi prosím vás rozhodně napište, jak u vás doma zabírají výzvy k akci. 😉


Petra Urbanová

Jsem študovaná bohemistka a překladatelka, která odjakživa raději píše než mluví. Když zrovna neťukám do klávesnice, čtu, píšu pohledy a poznávám krásy světa. Věřím, že jednorožci existují.
Komentáře