Mikrotexty aneb co oko (skoro) nevidí

Zamysleme se společně nad tím, co všechno může spadat do kategorie „Texty na webu“. Určitě bez dlouhého přemýšlení vysypete z rukávu:

  • text na home page,
  • stránka O mně / O nás (nebo něco na ten způsob),
  • popis produktů / služeb – tedy prodejní stránky,
  • články na blog.

Na tom všem si určitě dáváte záležet. Dávno víte, že texty mají být autentické, srozumitelné, mají mluvit jazykem vaší cílovky, mají nabízet řešení, ideálně i bavit… No zkrátka měly by zapůsobit tak, že se návštěvník z vašeho webu hned tak neutrhne, a ideálně nakonec ještě něco nakoupí.

Jenže. To není ani zdaleka všechno. Otevřete si svoje (nebo klidně i cizí) webovky a podrobte je detailnímu zkoumání.

Nic nepřehlížejte, buďte za pořádné hnidopichy. Jaké další texty nacházíte? Někdy jsou fakt úplně mrňavé, až skoro neviditelné, takže lidi je často mají tendence podceňovat. A přitom zrovna tyhle piditexty vám můžou u potenciálních klientů udělat dost slušné oko, a nebo taky naopak.

Kontakt

Tam snad ani není co textovat, říkáte si? No, není. Ale zato se tam dají nasekat kvanta luxusních chyb. A vůbec, máte vlastně v hlavním menu nebo jinde na webu jasně a zřetelně na první pohled viditelnou položku „Kontakt“? Jestli ne, tak si ji tam ale okamžitě přidejte, nebo bude sekec mazec. Nikdo k vám na web nepřišel proto, aby si krátil dlouhou chvíli pátráním po vašich kontaktních údajích. I kdybyste neměli mít na webu vůbec nic jiného, viditelný kontakt je prostě numero uno.

V položce „Kontakt“ není třeba žádné zvláštní kreativity. Tady nám jde hlavně o to, aby potenciální klient okamžitě našel, co hledá, a to:

  1. telefonické spojení,
  2. e-mailovou adresu,
  3. ideálně kontaktní formulář (to je win-win řešení, protože návštěvník webu vás může kontaktovat okamžitě, nemusí kvůli tomu přepínat do e-mailu, takže vám logicky taky v tu chvíli neodejde z webu pryč),
  4. adresu obchodu či kanceláře (pokud máte),
  5. pokud se vás týká bod 4, nezapomeňte na otvírací dobu (tři vykřičníky),
  6. případně odkaz na Facebook fanpage.

To vše především jasně, stručně a přehledně. Žádné srdceryvné příběhy ani emoční výlevy. Nejlepší bude, když to pojmete úplně minimalisticky a nebudete se snažit vymýšlet žádné zbytečné skopičiny.

Ceník

To je vlastně v bleděmodrém totéž. Dejte si záležet hlavně na tom, aby byl přehledný a obsahoval jasné a srozumitelné informace. Nebojte se třeba jednoduché tabulky, důležité je, aby nebylo nutné nad ničím přemýšlet a nikde pátrat po tom, jak jste co vlastně mysleli.

Ceník už ale nabízí větší prostor, jak se pomocí textu odlišit a vzbudit sympatie.

Mrkněte třeba na ceník penzionu Bárta v Mikulově. Člověk se tam okamžitě a jasně dočte všechno, co potřebuje. (Pro lepší čitelnost klikněte na obrázek.)

Bártovic copy mám natolik ráda, že dělám výjimku a zavírám oči i nad jejich vyjímkou.

Tlačítka

Tlačítka jsou vlastně grafické prvky – pomáhají nám nasměrovat návštěvníka do jiné sekce webu nebo slouží k potvrzení nějaké akce (nákupu, objednávky, souhlasu s čímkoli…). Pokud tlačítka ještě nepoužíváte, doporučuji zařadit. Fungují moc pěkně, svádějí ke kliku daleko rafinovaněji než nějaký obyčejný odkaz.

Na tlačítko se většinou nevejde víc než pár slov, a i přes to – světe, div se – se s tímhle mikrotextem dá docela hezky vyhrát.

Je při tom potřeba mít na paměti, že takové tlačítko má zpravidla tři základní funkce:

  • odvést uživatele tam, kde ho potřebujeme mít,
  • informovat o tom, co ho tam čeká,
  • vyzvat k akci (prokliku či nákupu).

A na to všechno máte pouhá 3–4 slova. No není to výzva?

Zkuste si pohrát.
Určitě přijdete na spoustu originálních pobídek:

  • To beru!
  • Ano, to chci
  • Jdu do toho
  • Přihlásit se do kurzu
  • Objednat vstupenky

Buďte kreativní, ale vsaďte především na srozumitelnost a jednoznačnost. Zároveň si pohlídejte, aby se uživatel po prokliku dostal přesně tam, kam na základě tlačítka očekává. Jinak: bílým šátkem mává, kdo se loučí…

Hlášky

To jsou takové ty všemožné „provozní“ informace, bez kterých by sice váš web teoreticky mohl existovat, ale ve skutečnosti se bez nich vlastně neobejde. Chápete, ne? Hned budu konkrétnější.

Rozlišujeme čtyři základní druhy hlášek:

1. Potvrzovací

Informují vás o tom, že se udála nějaká transakce, reakce či jiná -akce.
Např.: Povedlo se, vaše zpráva už je na cestě k nám!

2. Informativní

Sdělují nějaké provozní informace, pomáhají snazší orientaci na webu.
Např.: Tento produkt ještě nikdo nehodnotil.

3. Návodné

To jsou takové ty nápovědy, které vyjíždějí třeba při vyplňování formuláře, když najedete myší na ikonku otazníčku nebo íčka. Víte, co mám na mysli?

4. Chybové

Tady asi není třeba složitého vysvětlování. Prostě jejich čas přichází, když se náhodou něco nepovedlo.
Např.: Platba kartou se nezdařila. Klikněte na tlačítko níže a transakci opakujte.

  • musí být jednoznačné a srozumitelné,
  • musí sdělit, co a proč se nepodařilo,
  • měly by nasměrovat uživatele k nápravě. (Pozor, žádné obviňování klienta, ani náznakem!)

Tak. Z posledně uvedených příkladů si prosím neberte příklad. Jsou takové jaksi ne úplně originální, jak jste si jistě všimli. A z toho jasně vyplývá, že tady máte jedinečnou šanci na sebe (v dobrém) upozornit a odlišit se.

Zkuste si teď takové domácí cvičení. Podívejte se, jaké hlášky máte u sebe na webu a zkuste je přetextovat do srozumitelné a lidské řeči svého kmene. Nezapomeňte, že na prvním místě je tady srozumitelnost a návodnost, teprve potom přichází na řadu kreativita a humor.

Nakonec se pochlubte v komentářích, jaké originální hlášky jste vymysleli!


Lucie Koubek

Lektorka copywritingu a obsahová specialistka s vášní pro online marketing. Autorka online kurzu Copykiller – Prodávejte textem a spolupachatelka mnoha dalších marketingových kurzů, seminářů a e-booků. Učí své klienty psát texty tak, aby zaujaly a proměňovaly čtenáře v platící klienty.
Komentáře