Největší copywriterské úlety. S takovými texty toho moc neprodáte!

Na tomto blogu jste si doteď četli hlavně o skvělých textech, které prodávají, a principech, díky kterým je můžete napsat i vy. Dnes si ale uděláme výlet na druhou stranu barikády – za reklamami, články a poutači, které zásady dobrého copywritingu neviděly ani z rychlíku.

Následujích šest příkladů reprezentuje různé hříchy, které může obsahovat i váš prodejní článek nebo slogan. Možná právě na takových výtvorech je nejvíc vidět, jak důležitý je pro úspěch vaší firmy nerušivý, srozumitelný text, který mluví jazykem cílovky.

Tak schválně – poznáváte se tady v něčem? 🙂

Úlet č. 1

Tohle veledílo obsahuje snad všechny nedostatky, kterých se v copywritingu můžete dopustit. Dlouhý, suchý text, kde nám tahle realitka hned na začátku sděluje, že v něm bude hovořit především o sobě, nikoli o své cílovce. Následně předvede důkladný básnický rozbor svého názvu a trochu si promastí vlastní ego. Nezapomene tak upozornit na jejich kanceláře po celé republice a také to nejdůležitější – jací to jsou všechno odborníci.

Světélko na konci tunelu přichází až v samotném závěru, kdy naznačují, že mohou být k užitku i někomu dalšímu. Moc se ale obávám, že až tam to většina lidí stejně nedočte.

Úlet č. 2

Největší copywriterské úlety. S takovými texty toho moc neprodáte!

Eh…to je nějaké zaklínadlo z Harryho Pottera? Název výrobku? Popis výrobku? Tajné heslo? Na co, ksakru, je vlastně tahle reklama? Záhadné a tajemné texty jistě ocení třeba fanoušci knih Franze Kafky.

Ale do reklamy je necpěte. Tam musí potenciální klienti okamžitě vědět, o čem mluvíte. Takže i v tomhle případě doporučuji především použít tlačítko “delete”. A pak bez básnické invence jen popsat to, co tenhle neidentifikovatelný produkt přinese své cílovce.

Úlet č. 3

Víte, jaké jídlo nemají rády skvělé texty, které prodávají? Omáčku. A uvařit článek bez ní je mnohem důležitější než slovní kreace, básně a originalita za každou cenu.

Klient chce v tomto případě prostě jen vědět něco jako, že „Přijali jsme vaši objednávku. Už teď se můžete těšit na dobrou snídani.“ Na žádné zbytečné poetické erupce není během internetových nákupů zvědavý. A to už se nebavíme o hranici mezi „hravostí“ a „infantilitou“. Tahle básnička jak vystřižená z Mateřídoušky ji totiž párkrát dost drsně atakuje.

Úlet č. 4

Dalším trpícím pravidlem dobrého prodejního textu, je jasnost a jednoznačnost. Zákazníka totiž při čtení nesmí nic zbytečně rušit. Nad vaším článkem by zkrátka neměl ani na vteřinu přemýšlet, co tím chtěl básník říct. Ačkoli v tomto případě oceňuji pokus o originalitu, místo „sundávání z palmy“ doporučuji přeci jen zůstat u starého dobrého „vložení do košíku“.

Úlet č. 5 

Největší copywriterské úlety. S takovými texty toho moc neprodáte!

Mnoho copywriterských hříchů spočívá v přehnané snaze o co nejoriginálnější výtvor, kdy toho pisatel do svého textu narve až zbytečně moc. Vinárna na obrázku je opačný extrém. S reklamou se evidentně moc nemaže. Je jen na zákazníkovi, jestli se mu chce zkoumat, zdali i další služby tam jsou stejně odfláknuté.

Úlet č. 6

Málo platné, zmínku o obchodních podmínkách a o ochraně osobních údajů by web vaší firmy obsahovat měl. Možná namítnete, že tyhle formality stejně nikdo nečte, a tak těžko nějak ovlivní prodej. Ale velký bacha na situaci, která nastala třeba u téhle společnosti. Ta se to svým klientům totiž rozhodla všechno důkladně rozepsat v jejich nákupním košíku, těsně před finálním “Odeslat objednávku”. Moc se obávám, že jim tím jen zamotá hlavu a vážně riskuje, že nakupující ze své objednávky na poslední chvíli raději cuknou.

Ať jenom nekritizujeme…

Tahle prácička je mimo jiné důkazem, že copywriting nemusí nutně znamenat jen vytváření prodejních textů. Psát o přáních a myšlenkách vaší cílovky totiž můžete třeba i ve chvíli, kdy vám spadne web.

Společnost, která se živí doručováním nákupů až k zákazníkovi domů, moc dobře ví, kdo u nich nakupuje (ti, komu se nechce osobně chodit do obchodů), a co se takovým lidem honí hlavou, když si pro technickou poruchu najednou nic objednat nemohou („Super, takže do toho krámu stejně budu muset“). Své cílovce prostě promluvila z duše, a to stylem, který obměkčí i toho největšího nerváka. Respekt a k tomu velký palec nahoru!

Představte si, že dlouho ženatý chlap narazí na internetu na tuhle reklamu. „Zase vám vynadala za poházené oblečení?“, čte z monitoru. „Ani mi nemluv, to mi dělá pořád,“ odpovídá si v duchu a čte dál: „Už vás unavují její nálady?“To si piš, někdy je fakt na zabití“, povzdechne si. „Naučte se, jak je dopředu předvídat, pochopit a jak s nimi zacházet,“ stojí na dalším řádku. „Tak to by mě teda zajímalo jak,“ zpozorní chlap a rozklikne odkaz. A máte ho tam, kde chcete. Krásná práce!

Pokud váš prodejní text dokáže vyburcovat ve čtenáři takový vnitřní dialog, kdy má pocit, že přesně chápete, co ho trápí a že i víte, jak mu pomoct, jste u cíle. To je copywriting ve své nejčistší podobě.


A teď je řada na vás. Popište nám prodejní texty, které znáte a které se podle vás moc nepovedly. Nebo raději chválíte? Nevadí. Diskuzní pole je vaše!

Už brzy otevřeme online kurz Copykiller

Zanechte nám tu svou e-mailovou adresu a buďte mezi prvními, koho do kurzu pozveme.

Další kolo kurzu otevřeme už 18. 3. 2019!

 


Vojtěch Marcín

Tak trochu kravaťák s celoživotním zájmem o lidi a vše lidské. Notorický psavec a krotitel slov, která umí ve správný okamžik použít ve jménu vašeho úspěchu!
Komentáře