Proč vaše texty nikoho nebaví číst

Většina textů, které mi projdou pod rukama, má společnou jednu věc: Do takového textu se sice začtete, ale po chvíli už vnímáte jen mlhavé bla bla bla……… a radši prcháte někam, kde to bude aspoň o chlup větší zábava. Jejich autoři je totiž nepíšou pro klienta, ale spíš sami pro sebe. Začtěte se a ověřte si, jestli to náhodou není i vaše achillovka.

Ego

Vééélikánské ego, které z textů stříká na všechny strany.

“Naše rámečky na fotografie jsou opravdu jediné svého druhu. Někteří se je pokouší napodobit, ale nikdo nemůže zopakovat náš inovativní design a vynikající kvalitu.”

“Při výrobě kosmetiky klademe vysoké nároky na nákup certifikovaných surovin nejvyšší kvality. Nesmí obsahovat herbicidy, pesticidy, těžké kovy a další nežádoucí příměsi. Stejně vysoké požadavky pak ovšem musí splňovat i vlastní zpracovatelská technologie…”

Opravdu si myslíte, že tohle je něco, co k vám klient přišel hledat? Opravdu věříte, že si k vám přišel pro “inovativní design”, pro přípravky, které vznikají “náročnou zpracovatelskou technologií”, případně pro seznam vašich certifikátů a třístránkový životopis?

Ne. Smiřte se prostě s tím, že vy sami celkem nikoho nezajímáte.

Vašeho klienta zajímá jen on sám a jeho potřeby, jeho touhy. Přišel si pro řešení svého problému. Přesně to mu nabídněte, a nebude se od vašich textů moct odtrhnout.

To je ale důležité!

Velmi častá námitka, když si dovolím poznamenat, že “tohle si nejspíš nikdo číst nebude”.

Tak víte co? Než cokoli napíšete, zamyslete se a zeptejte se sami sebe:

  • Je to důležité jenom pro mě, nebo i pro mého klienta?
  • Bude ho to zajímat? Bude si to číst s chutí?
  • Opravdu mu to nějak pomůže v řešení jeho problému/situace?

Ano? Pak je to úplně v pořádku a pište třeba až do aleluja.
Ne? Je to ztráta času pro vás i pro vašeho klienta.

Nedávno jsem zrovna měla v ruce web jedné cestovky pro singl cestovatele. Trvali na tom, že v sekci “O nás” by měl být popis toho, kdo je to vlastně ten singl cestovatel.

Co na to náš klient?

Přišel do sekce “O nás”, a logicky si tak chce přečíst něco o tom, jak vlastně cestovka vznikla, jaký prima tým průvodců jezdí na zájezdy a možná jak bohaté mají s pořádáním zájezdů zkušenosti, aby se nesvěřil do rukou nějakým rychlokvaškám.

A my? Místo toho, abychom mu s láskou naservírovali přesně to, pro co si přišel, radši se zdviženým ukazovákem řekneme: “Ne, ne, ne, nic takového! Tady si teď hezky přečteš, kdo to je singl cestovatel, a basta!”

No řekněte upřímně, dává to nějaký smysl?

Automat na texty

Na konec jedna skvělá rada k nezaplacení. Vyzkoušejte si tohle:

Posaďte si naproti sobě buď svého klienta, nebo někoho, kdo si na něj na chvíli bude hrát. Udělejte si spolu kafe a vy začněte svému “klientovi” přátelsky předčítat texty ze svého webu, případně svůj nejnovější článek či e-mail.

Jak vám u toho je?

  • Cítíte se pohodově, uvolněně, přirozeně?
    Báječné, máte jedničku s hvězdičkou. O to tady totiž přesně jde.
  • Připadáte si trochu jako blbec? Jako robůtek? Jako namluvený automat?
    Že byste to takhle živému člověku u kafe nikdy neřekli? Pak je tady něco špatně.

A co je tady špatně?

Píšete tak, jak vás to naučily paní učitelky při hodinách slohu. Ne tak, jak přirozeně mluvíte a jak vám váš klient nejlépe porozumí. Často přemýšlím o tom, proč nám vlastně ve škole nikdy nikdo neřekl, “v první řadě si uvědom, pro koho to píšeš!”

Tak vám to říkám teď já:

V první řadě si uvědom, pro koho to píšeš!

Samozřejmě, že mluvený jazyk se od toho psaného vždycky trochu odlišuje. Ale čím víc se budete snažit přiblížit tomu, jak opravdu mluvíte, tím budou vaše texty přirozenější, uvěřitelnější a přesvědčivější.

A i když vám to třeba přijde skoro nemožné, opravdu každý text se dá napsat lehce, přirozeně a lidsky. (Mimochodem, právě tohle byl kardinální objev většiny našich klientů na nedávném VIP workshopu Umění online prodeje. :))

Zkrátka a jednoduše: Jestliže je vaším cílem zaujmout klienty, přilákat klienty a prodávat klientům, je potřeba psát pro klienty. Na to, že jsem blondýna, to docela dává logiku, ne? 😀


Už se v tom někdy ztrácíte? Máte pocit, že musíte při psaní neustále myslet na milion věcí? Stáhněte si naše Copywriterské desatero (1 stránka PDF) a pověste si ho třeba nad pracovní stůl. S ním budete mít ty nejdůležitější copy-zásady pořád na očích! 😉

Copywriterské desatero si stáhněte tady. >>>

Lucie Koubek
Textem posedlá copywriterka, písmenková závislačka s vášní pro online marketing. Učím texty mluvit jazykem internetu tak, aby zaujaly a proměňovaly své čtenáře v platící klienty.

Autorka e-booku Manuál úspěšného blogera a online programu Copykiller – prodávejte textem.

Více o Lucii se dočtete tady.
Komentáře