Tvoříte texty do FB reklamy? Pozor na tuhle chybu!

V poslední době se hodně probírám reklamou na Facebooku (klidně si zkuste hádat proč ;)) a sleduju, jak si lidi umějí poradit s textem v reklamách.

Vsuvka pro zajímavost: Máte pocit, že se vám reklamy na Timeline zobrazují až moc často? A čím dementnější, tím častěji? Zkuste je začít cíleně vyhledávat za nějakým konkrétním studijním účelem. Najednou jako by se po nich zem slehla. Po všech. Chytrých i těch blbých.

Ale zpět k tématu. Zkrátka při svých toulkách sociální sítí jsem odhalila jeden zásadní nedostatek, který by se dal vytknout drtivé většině reklamních sdělení. Tím průšvihem je orientace na produkt místo na zákazníka.

Co to znamená?

Většina lidí nějakým způsobem popisuje nebo chválí nabízený produkt anebo sebe (firmu). Tzn. že v prvním případě sáhodlouze popisují různé technické parametry produktu, jeho obsah a vlastnosti.

V případě druhém se dozvíte, v kterém roce byla firma založená, kolik má zaměstnanců a že je progresivní a dynamicky se rozvíjející.

Nic z toho potenciálního klienta nezajímá. Není to nic, co by ho zrovna v reklamě na sociálních sítích posadilo na zadek a chytilo za srdce. Myslete si, co chcete, ale našeho zákazníka zkrátka zajímá ze všeho nejvíc on sám a jeho problémy.

Jak zaujmout?

Facebook sám o sobě je velmi rušivé prostředí, a proto je potřeba především zaujmout. A to se dá udělat několika různými způsoby. Můžete zkusit:

  1. šokovat
  2. vzbudit strach
  3. vzbudit zvědavost

Co z toho myslíte, že funguje nejlíp?

Pokud jste odpověděli, že možnost 3, je to trefa. Ne, že by první dvě varianty nezabíraly, ale zafungují jenom dočasně a zaujmou jen omezené množství lidí.

První z nich totiž působí nedůvěryhodně a druhá staví na negativních pocitech. Věřte tomu, nebo ne, ani jedno z toho nemá takovou sílu a potenciál jako zvědavost.

Jak vzbudit zvědavost?

Úplně jednoduše:

  • nabídnete nebo naznačíte řešení nějakého problému/situace
  • přislíbíte odpověď na nějakou palčivou otázku

Tady je pochopitelně potřeba znát detailně svoji cílovou skupinu a vědět přesně a do puntíku, jaké problémy a situace řeší a co se jí při tom honí hlavou.

K tomu potřebujete umět udělat tzv. „Krok navíc”. A ten spočívá v tom, že dokážete odhalit skutečné příčiny a vnitřní motivy, proč vaše cílová skupina řeší ten daný konkrétní problém.

A nebudeme tady zbytečně teoretizovat, já vám to ukážu na konkrétních příkladech:

Příklad 1

Tahle reklama pořád melduje dokolečka “ochrana proti modrému světlu” a “chraňte se při práci s digitáními přístroji” – ale ruku na srdce, kdo má v sobě tolik zodpovědnosti, aby si šel aktivně koupit speciální brýle, protože si to přečetl někde na FB?

Tady si dokážu představit něco jako:

  • Pociťujete při práci na počítači takové a makové příznaky?
  • Míváte po práci často unavené oči?
  • Budíte se ráno s oteklýma očima?

A následovalo by řešení problému. Tady už by text klidně mohl pokračovat tak, jak je: “Chraňte své oči brýlemi se speciálním filtrem…” atd.

Nadpis (to je ten hlavní text pod obrázkem) je s prominutím úplně na pikaču – a opět zaměřený na produkt, místo na zákazníka a jeho potíže:

“Brýle se speciálním filtrem modrého světla” – to než přechroustám a zpracuju svým přepracovaným mozkem, tak už jsem dávno o dvě stránky jinde. Je to nicneříkající, nicneslibující, vůbec mi to nedává žádný důvod jít a zjišťovat, jestli by tam pro mě mohlo být něco zajímavého či přínosného.

No a popis dole pod nadpisem – mi sice říká, co to je, ale vůbec mi neříká, proč bych to zrovna já měla chtít a co bych pro to měla udělat. Jinými slovy – opět fokus na produkt a ne na klienta. Špatně.

Příklad 2

Taky špatně. Sdělení se opět zaměřuje víc na produkt než na zákaznici a její potřeby a touhy.

To, po čem zákaznice touží, asi nebude v našem případě “neodolatelně krémovo-pudrová textura a tři odstíny pro ultra-zářívý lesk”, ale může to být něco z následujícího:

  • Chce se cítit výjimečně.
  • Chce být hvězdou příštího večírku.
  • Chce zaujmout muže svých snů.
  • Chce mít konečně oční stíny, které drží a nemažou se.
  • Chce získat tenhle úchvatný klenot do své kosmetické sbírky.
  • Chce být nepřehlédnutelná.
  • Chce vypadat lépe než kamarádka.

A určitě byste sami vymysleli další milion báječných důvodů a motivací, proč zrovna tyhle stíny nesmí chybět v žádné kosmetické taštičce.

Ale abychom tady jen pořád nekritizovali, mám pro vás ještě dva pozitivní příklady:

Příklad 3

Tohle je sice brutálně jednoduché, ale dá se tu vysledovat solidní práce s vnitřními motivy zákazníka: Zákazník totiž nepotřebuje jen nový trendy batoh. Potřebuje nějakou extra vychytávku, díky které už nebude muset být v každodenní tlačenici v metru na nervy, že padne do drápů místních čorkařů.

Dokážu si představit ještě o trochu lepší práci s textem ve smyslu komunikace směrem ke klientovi (třeba psaní ve 2. osobě a přímé oslovení) – ale v každém případě je to slušná ukázka zaměření na klientovy priority.

Příklad 4

Za 4 týdny uvidíte změnu na svém těle vy, za 8 týdnů vaši přátelé a za 12 týdnů všichni ostatní.
Neztrácejte čas!
Zkuste můj 90denní jídelníček!
Výsledky garantuji!
Vyzkoušejte ho hned: [odkaz]

Tohle je absolutní pecka. Jedná se o poměrně tvrdý prodejní post, ovšem velmi dobře zpracovaný. Slibuje totiž konkrétní výsledky, kterých dosáhnete za konkrétní čas, a navíc využívá emoci touhy a potřebu uznání. Protože kdo by nechtěl, aby si jeho proměny brzy všimli hlavně jeho přátelé?

Kdyby se autor reklamy dopouštěl stejné chyby jako většina, nejspíš by jeho argumentace zahrnovala něco jako:

  • Kupte si můj jídelníček a zhubnete.
  • Jídelníček obsahuje 5 jídel na každý den a trvá 90 dní.

Určitě už teď sami vidíte a chápete ten rozdíl.

Zkuste si to sami

Udělejte si malé cvičení na to, jak dokážete s vnitřními potřebami klientů pracovat vy. Zkuste se zamyslet nad tím, jakým způsobem byste mohli zaujmout svého klienta, když budete prodávat:

  1. exotické zájezdy
  2. kurzy veganského vaření
  3. robotické vysavače

Tak jsem na vás zvědavá. Pište do komentářů, a pokud něco není jasné, ptejte se tamtéž!


PS: Pokud vás téma FB reklamy opravdu zajímá, určitě vás bude zajímat i online kurz Reklama na Facebooku – Zaostřeno na texty.
Více informací najdete na tomto odkazu. >>>

Lucie Koubek
Textem posedlá copywriterka, písmenková závislačka s vášní pro online marketing. Učím texty mluvit jazykem internetu tak, aby zaujaly a proměňovaly své čtenáře v platící klienty.

Autorka e-booku Manuál úspěšného blogera a online programu Copykiller – prodávejte textem.

Více o Lucii se dočtete tady.
Komentáře