Dneska už není otázkou, jestli na Facebooku být, či nebýt, ale jak se tam chovat a co dělat, abyste byli co nejvíc vidět. A samozřejmě aby vás všichni milovali a vaše příspěvky lajkovali a sdíleli a komentovali… Protože sociální sítě stojí předvším na vztazích.
A také na umění zaujmout, pobavit, a hlavně si to pak celé nepokazit nějakým špatně mířeným příspěvkem nebo komentářem. Mrkneme se teď společně na základní pravidla, která byste při komunikaci na Facebooku rozhodně měli dodržovat.
Lidé vás budou vnímat optikou toho, co dáváte na zeď. Proto pro ně musí být váš obsah zajímavý, zábavný, ale hlavně prospěšný. Pokud daný příspěvek nezajímá ani vás samotné, nespíš v něm neuvidí nic hodnotného ani vaši fanoušci. Nepodceňujte je a nedávejte na zeď zbytečné hlouposti jen proto, aby tam něco bylo.
Dejte si pozor i na kvalitu vašich příspěvků. Pokud sami nemáte zrovna vytříbený grafický cit, zapojte šikovného grafika – třeba i studenta. Nebojte se, na dlažbě kvůli tomu neskončíte, a za ten ušetřený čas a výsledný efekt to opravdu stojí. A jestli ani čeština není vaše silná stránka, zvažte i služby korektora. Není totiž nic komičtějšího, než příspěvky, které se tváří reprezentativně, a přitom jsou plné jazykových chyb.
Stejně jako má vaše společnost své logo a barvy, váš brand musí být cítit i ze stylu komunikace. Zamyslete se dobře nad vaší cílovkou a stanovte si, nakolik formálně či neformálně chcete působit, zda budete používat slang, případně jaký. Samosebou, že jinak bude komunikovat firma, která prodává třeba skateboardy, a jinak luxusní síť hotelů.
Prima Cool promlouvá ke svým fanouškům drze a hravě, což její teenage cílovce dokonale sedí.
Facebook je hravé prostředí a můžete si tu dovolit mnohem víc než v e-mailech nebo na webu. Vlastně – měli byste si tu určitě dovolit víc! Protože Facebook se přirovnává nejčastěji k hospodě – vidět jsou ti, kteří vybočují, a hlavní roli tady hraje ego.
Určitě tedy zabere zábavný a klidně i mírně kontroverzní obsah (ale pozor, pořád musí přímo souviset s vaším oborem!). Skvěle funguje, když umožníte fanouškům, aby se nějak ukázali, blýskli se vlastními znalostmi, zkušenostmi…
A hlavně: nebojte se udělat si srandu sami ze sebe. Budete tak svým fanouškům sympatičtí a budete působit sebejistě. To přesně potřebujete.
Jablotron využil výročí historické události a sebevědomě naznačil, že s jeho produkty by se podobná loupež stát nemohla.
Sociální sítě jsou postavené na oboustranné komunikaci, což je značný rozdíl oproti jiným marketingovým kanálům, kde spíše zahlcujete svoji cílovku reklamou. Je to výhoda a zároveň nevýhoda, a musíte se v tom naučit pohybovat.
Naslouchejte svým fanouškům, jejich reakcím, přáním, problémům, výtkám a berte to všechno pro sebe jako zpětnou vazbu. Zapojujte se pravidelně do konverzace a buďte svým fanouškům co nejvíc na blízku.
Nebude dlouho trvat a zjistíte, kteří fanoušci se k vám vracejí a jsou na vašem profilu aktivní. Věnujte jim více prostoru a poznejte je více “osobně”. Můžou se z nich stát dobří rádci, kteří vám řeknou, co na vašich produktech nebo službách zlepšit, cenní zahajovatelé diskuzí pod vašimi příspěvky, anebo dokonce budoucí ambasadoři vaší značky.
Určitá anonymita sociálních sítí lidem usnadňuje psát věci, které by jim jinak vůbec nešly přes pusu. Hejtrům se na sockách nevyhnete, smiřte se s tím a připravte se na ně. Tím myslím jak psychicky, tak prakticky – udělejte si jasno v tom, jakým způsobem na tyto lidi reagovat, a nenechte se zbytečně vyprovokovat k hysterickým výlevům.
Základním pravidlem je netahat do odpovědí emoce. Zůstaňte vždycky nad věcí, jděte se proběhnout, dejte si kafe. Pokud je hejt konstruktivní, máte možnost poučit se z negativní zpětné vazby a odpovídajícím způsobem zareagovat. Pokud ale váš hejtr jen plive síru, je lepší chvíli nereagovat a pozorovat situaci. Často do komunikace vstoupí samotní vaši fanoušci (třeba i ti, kterým jste věnovali čas v minulém bodě) a budou vás bránit.
Tady někdo neunesl Kazmovu další show, kde dělá “normální práci” a vylil si srdce na FB. Fanoušci se však Kazmy velmi rychle zastali.
Lidé rychle vycítí, že na ně něco hrajete. Internet je malá vesnice, nic se tam neututlá a všechno se šíří během pouhých pár vteřin. Všechno se tam dá navíc dohledat, a i když kompromitující příspěvek smažete, s největší pravděpodobností už si ho dávno někdo stihl uložit.
V Axe dostali pořádný hejt za tento příspěvek, kde se až moc strojeně snažili mluvit jazykem dnešních teenagerů. Korporát vyrábějící deodoranty byl nakonec všem akorát jen pro smích.
Buďte autentičtí, transparentní a pravdomluvní. Neschovávejte se jen za firemní logo a zapojte do hry svou tvář, protože firmu tvoří především reální lidé. Pokud si na sociálních sítích držíte anonymitu, těžko s vámi fanoušci dokážou navázat nějaký vztah.
Učte se od ostatních (a klidně i od konkurence). Co lidem imponuje? Na co reagují? Co je baví? Inspirujte se u jiných firem a profilů, ale zapřísahám vás: NEKOPÍRUJTE! Zůstaňte autentičtí a svoje poznatky využijte svým jedinečným způsobem, jinak si naděláte víc škody než užitku.
Někdy je taky fajn zapojit se v komentářích u příspěvku jiné společnosti. Ale ne za každou cenu. Určitě nebuďte vlezlí a dejte si pozor, ať se to k danému obsahu či situaci hodí. Lidé ocení vaši pohotovost, stejně tak jako náklonnost a projevené sympatie nějakému jinému projektu, a o to více si vás budou vážit.
Opráski sčeskí historje byly před nedávnem na FB omylem na několik dní zablokovány. Alza jim geniálním způsobem vyjádřila podporu, a zároveň si pochopitelně přihřála i svoji vlastní polívčičku. 🙂
Co oči nevidí, to je nám ukradený. Držte se svými fanoušky pravidelný kontakt – pokud přispíváte na Facebook jednou za dva měsíce, lidé na vás brzy zapomenou a Facebook přestane vaše příspěvky zobrazovat. No vážně. Neúprosné facebookové algoritmy totiž zařídí častější zobrazení tomu, co se lidem líbí a na co reagují.
Na druhou stranu není třeba to přehánět. Netlačte zbytečně na pilu, ať se vaši fanoušci necítí jak pod kobercovým náletem sebepropagace a reklamy.
Nebojte se přiznat svou chybu a omluvit se. Lidé to ocení víc, než když se budete ze špatné situace zarputile vymlouvat. Dokonce je někdy fajn omluvit se i za chybu, kterou jste neudělali – v očích zákazníka můžete být viníkem vy, ať už se mu budete snažit situaci vysvětlit sebevíc. Průser totiž nastává, když takový zákazník svým naštváním strhne i ostatní.
Uvědomte si, že jsme všichni pořád jenom lidi, (dokonce i na sociálních sítích, i když to tak někdy nevypadá) a podle toho bychom se k sobě měli chovat. Protože ani na sociálních sítích zpravidla nejde o život.
Co se v komunikaci na Facebooku osvědčilo vám? Máte nějaké další tipy a postřehy? Napište nám do komentářů a podělte se o ně s námi i ostatními čtenáři.