K čemu vědma potřebuje copywriting?

Původně jsem tenhle článek chtěla nazvat „Šok! Dyslektická vědma vítězkou soutěže o nejlepší texty” – ale nakonec jsem udržela svoji kreativitu na uzdě a titulek asi prodám do Blesku. 😀

Eva Pitnerová, která zvítězila v posledním kole soutěže Zlatý Copykiller, si totiž opravdu říká vědma, a skutečně má od malička diagnostikovanou dyslexii, kvůli které málem skončila ve zvláštní škole.

Co je Zlatý Copykiller?

Soutěž Zlatý Copykiller pořádáme pravidelně na konci každého kola online kurzu Copykiller — prodávejte textem a hodnotíme v ní úroveň prodejních textů absolventů kurzu.

Teď vás asi napadá, proč vůbec taková vědma potřebuje kurz copywritingu, a hlavně jak může někdo, kdo nechápe rozdíl mezi tvrdým a měkkým y/i, vyhrát soutěž o nejlepší texty.

Chápu vás.

Ještě před pár lety bych si taky ťukala na čelo. Co před pár lety… Ještě před pár měsíci, protože jsem na Eviny texty zlehka narazila už v samotných počátcích, kdy teprve tvořila své první články a stavěla web, jehož prostřednictvím — jak sama říká — předává léčivá poselství pro ženskou duši.

Abych pravdu řekla, její texty pro mě tenkrát byly skoro nestravitelné. Pravopisné chyby se v nich rojily jak komáři kolem Lužnice a často to nemělo ani pořádnou hlavu a patu. Eva se ztrácela ve svých vlastních myšlenkách a stylistika nebyla zrovna její silná stránka.

Vědma Copykillerem

Eva na sobě už před Copykillerem solidně mákla a sehnala si k ruce korektorku, která všechny její články na blog i na web prochází ostřížím zrakem a likviduje veškeré známky dyslexie a jiných neřádů.

A pak vstoupila do online kurzu Copykiller, a dala tomu všemu hlavu, patu, strukturu a pevný základ, parádně si otextovala celý web a vyladila veškerou písemnou komunikaci se svými klientkami.

A nám při vyhodnocování soutěže doslova spadla čelist.

Já sice pořád říkám, že psaní se dá naučit. Že k tomu nepotřebujete žádný speciální talent od pánaboha, protože se to prostě dá pod kvalitním vedením vycvičit. Ale v tomhle případě jsem i já byla překvapená, o jaký obří veleskok se člověk může posunout, když má správnou motivaci, píli a odhodlání.

Teď vám ukážu, co se nám na Eviných textech líbilo ze všeho nejvíc. Dávejte dobrý pozor a sbírejte inspiraci pro svoje vlastní psaní.

Při vyhodnocování soutěžních textů nás zajímalo:

  • Pro jakou cílovku je text určen.
  • Jestli jsou texty srozumitelné, konkrétní a čtivé.
  • Jestli přinášejí skutečnou informační hodnotu.
  • Jestli jsou přehledné a snadno se v nich orientuje.
  • Jestli autor volí vhodný styl a způsob komunikace s ohledem na cílovou skupinu.
  • Jak umí využít emoce a tzv. „krok navíc”.
  • Jak pracuje s výzvou k akci.

 

Cílová skupina

Ke správnému určení cílové skupiny vám nestačí znát jen její věk, pohlaví a zaměstnání. Potřebujete vědět především, jaké problémy váš potenciální klient řeší, co ho trápí, co chce ve svém životě změnit, jak se chce cítit.

Jak už jsme si říkali, Eva působí jako vědma, která přináší (nebo spíš zprostředkovává) ženám vhledy do různých životních situací.

Ona sama stručně popisuje svoji cílovku takhle:

  • ženy ve věku 35-50 let,
  • středoškolsky vzdělané,
  • řeší nejčastěji vztahy a svou sebehodnotu,
  • pochybují o sobě, mají šrámy na duši ze svého dětství, strach,
  • jsou nejisté, hledají útěchu, pochopení, nasměrování.

 

Prodejní stránka

Trojúhelníky lásky

Vrhneme se do toho rovnou po hlavě, a mrkneme se hned na Evinu prodejní stránku. Eva má prodejních produktů hned několik, ale nás ze všeho nejvíc zaujal online manuál s názvem „Trojúhelníky lásky”.

Nabízí pomoc ženám — manželkám/milenkám — které se ocitly na jednom z vrcholů milostného trojúhelníku. Určitě sami tušíte, že tu bude spousta prostoru pro nacítění, emoce, a především tzv. „krok navíc”.

Co je „krok navíc”?

Pro napsání dobrého prodejního textu vám nestačí jen znát, jaký problém váš klient řeší a čeho chce dosáhnout. Nejdůležitější ze všeho je vědět, co člověka k této potřebě dohnalo, a jaký je skutečný vnitřní motiv jeho touhy.

Váš klient tedy netouží jen po novém kávovaru, ale skutečným motivem jeho touhy může být např.:

  • uznání přátel (že u něj dostanou opravdu dobré kafe)
  • užít si rituál a svou chvilku s dobrou kávou
  • chce jenom znáčknout čudlík a o víc se nestarat (je prostě línej)

Cílem je zkrátka ukázat, že přesně víte, jak se váš klient cítí. Dát najevo, že mu rozumíte, a tím posílit jeho důvěru ve vás a ve váš produkt.

Eva se na své prodejní stránce dokáže skvěle nacítit na to, co konkrétně v hloubi duše její klientka prožívá (tedy nejen to, že je nešťastná), a dokáže jít ještě mnohem hlouběji a dál.




Velmi přesně vystihuje strachy, nejistoty a pochybnosti, které se její klientce honí hlavou, a které se možná bojí přiznat i sama sobě:

 




Popis vs. přínosy

Další důležitou věcí, kterou spousta lidí na prodejní stránce podceňuje, je zaměření na přínosy, výsledky a změny, které se díky produktu v životě klienta odehrají.

Často s klienty řeším typickou chybu — že se soustředí víc na produkt než na zákazníka. Výsledkem potom je prodejní stránka popisující produkt do nejmenšího detailu — ale kam se poděl zákazník a jeho potřeby a touhy?

Zákazník si totiž nekupuje červený kávovar zn. Phillips o výšce 40 cm a s výkonem takovým a makovým, ale kupuje si uznání svých přátel, svůj kávový rituál, anebo čas, který díky kávovaru ušetří. (Technicke parametry ho pochopitelně budou zajímat taky, ale to až potom, co se rozhodne, že bez toho kávovaru prostě nemůže dál žít.)

Inspirujte se, jak na to jde Eva:

Evina prodejní stránka se zkrátka může pochlubit vyváženým poměrem faktů a emocí, výborně využitým „krokem navíc” a na závěr skvěle zpracovanou výzvou k akci:

Home page

http://evapitnerova.cz/

Pro svou home page Eva zvolila kombinaci rozcestníku a blogu. Super je, že když si otevřete Evin web, ihned víte, kde jste a co si odtud můžete odnést.

Možná si říkáte, že to je přece jasné, taková by měla být úvodní stránka každého webu. Sranda je, že to „ví přece každý”, ale u 80 % webů, které mi projdou rukama, prostě na první pohled není jasné, jestli nabízí žrádlo pro psy, nebo výlety zaoceánskou lodí.

Pokud si nejste jistí, zda to náhodou není taky váš případ, ukažte svůj web babičce, a uvidíte. 😉

 

Squeeze page (stránka s magnetem na kontakty)

http://evapitnerova.cz/ebooky/ebook-strach/

Jasná, stručná, výstižná. Žádná zbytečná omáčka, na první pohled viditelný formulář i tlačítko. Nechybí stručně popsané přínosy, výzva k akci a srozumitelný „návod k použití” (Zadej svůj e-mail a klikni na tlačítko…).

 

Kontakt

http://evapitnerova.cz/kontakt/

Poslední věc, kterou chci z Eviných textů vypíchnout, je stránka s kontaktem. Taková blbost, co? 🙂 Možná se budete divit, ale „Kontakt” je ta nejdůležitější stránka z celého webu. Když není tam, kde ji klient hledá, a když na ní není to, co hledá (a nic víc), dokáže nadělat hromadu nepříjemností.

Stránku s kontaktem většinou lidi hledají v pravém horním rohu a měla by obsahovat opravdu jen vaše kontaktní údaje, ideálně i kontaktní formulář, a NIC VÍC.

Evě patří ještě jedna obrovská gratulace! Moc jí fandíme a přejeme jí, ať jí to dál tak svěle píše, a hlavně prodává!


  • Kdo v soutěži Zlatý Copykiller obsadil 2. a 3. místo?
  • Jak vlastně soutěž probíhá?
  • Co přesně a jak hodnotíme?

Mrkněte na tuto stránku a všechno se to dozvíte. >>>

Lucie Koubek
Textem posedlá copywriterka, písmenková závislačka s vášní pro online marketing. Učím texty mluvit jazykem internetu tak, aby zaujaly a proměňovaly své čtenáře v platící klienty.

Autorka e-booku Manuál úspěšného blogera a online programu Copykiller – prodávejte textem.

Více o Lucii se dočtete tady.
Komentáře